Develon heeft de nieuwe DX17Z-7 zero tail swing en DX19-7 conventionele fase V minigraafmachines geïntroduceerd. Beide nieuwe modellen bieden aanzienlijk betere prestaties, veelzijdigheid, comfort voor de machinist en eenvoudiger onderhoud dan de vorige generatie machines die ze vervangen.
Beide modellen worden aangedreven door de Kubota D902 Stage V dieselmotor. Die levert een 20% hoger bruto vermogen van 12,1 kW (16,2 pk) bij 2400 tpm. De motor heeft ook een 25% grotere cilinderinhoud en een 29% hoger motorkoppel tot 54,6 Nm bij 1900 tpm. Dit vertaalt zich in een hoge algehele betrouwbaarheid en minder belasting van de motor en andere componenten. Naast de verhoogde efficiëntie staat de Kubota D902 motor bekend om zijn hoge betrouwbaarheid, onderhoudsgemak en lange levensduur.
Veelzijdige en duurzame bovenbouw
Het nieuwe platformontwerp en de nieuwe bovenstructuren van de DX17Z-7 en DX19-7, met de nieuwe gemeenschappelijke vormgeving voor de volgende generatie minigraafmachines van Develon. Deze zorgen voor een grotere duurzaamheid en robuustheid. De compacte afmetingen van beide machines maken ze ideaal voor werk in krappe ruimtes op bouw-, landschaps- en utiliteitsprojecten.
De DX17Z-7 als de DX19-7 hebben standaard een giek van 1,75 m en een arm van 1,03 m, met een optionele langere arm van 1,23 m voor beide modellen. De DX17Z-7 heeft standaard een gegoten 180 kg contragewicht met een extra 85 kg contragewicht voor gebruik met de optionele langere arm. De zwenkstraal van de achterkant van de DX17Z-7 is teruggebracht tot slechts 645 mm. De zwenkstraal van de achterkant neemt toe tot 720 mm wanneer het extra contragewicht van 85 kg wordt gebruikt. Een integraal gegoten contragewicht van 65 kg wordt gebruikt. Deze vinden we zowel terug in de standaardversie als de versie met langere arm van de DX19-7.
De voorste assemblage in zowel de DX17Z-7 als de DX19-7 wordt beschermd door cilinderbeschermers om botsingen of enige vorm van potentiële schade te voorkomen, met een optimale lay-out van de hydraulische slangen die door de giekstructuur lopen en erdoor worden beschermd. Dit vermindert het risico op schade en defecten aan de slangen. En de noodzaak voor reparaties en stilstand wordt tot een minimum beperkt en de productiviteit en efficiëntie van de uitrusting toeneemt.
Flexibele hydrauliek
Standaard is een- en tweeweg proportionele flow voorzien met eenvoudige toegang tot het selectieventiel. Het debiet kan eenvoudig worden geregeld via een duimwiel op de rechterjoystick. Op beide modellen is al een snelkoppelingsleiding beschikbaar. De machinist kan makkelijk overschakelen op het gebruik van een snelkoppeling door op een veiligheidsknop op de linker console te drukken. Hierdoor verschijnt een waarschuwingsbericht op het 5 inch digitale display in de cabine om de machinist te waarschuwen. Die kan vervolgens eenvoudig een knop op de rechter joystick indrukken om met het gebruik van de snelkoppeling te beginnen.
De DX17Z-7 en DX19-7 zijn beide uitgerust met intrekbare rupsbanden van 230 mm. De breedte tussen de rupsbanden kan worden teruggebracht van 1290 mm tot 994 mm. Beide machines hebben een opklapbaar blad. Hierdoor kunnen machinisten de breedte en afmetingen van de minigraafmachines aanpassen om door smalle ruimten te navigeren. Dit gebeurt door op een andere schakelaar te drukken. De machinist kan de bladhendel gebruiken om de breedte van de rupsbanden aan te passen. Met de verstelbare breedte kunnen machinisten het gewicht gelijkmatiger verdelen. Hierdoor neemt de bodemdruk af en de stabiliteit tijdens het graven of heffen toeneemt. De intrekbare rupsbanden zijn ook handig voor transport.
De DX17Z-7 is verkrijgbaar als machine met kap, terwijl de DX19-7 zowel met kap als met cabine kan worden geleverd. Beide machines hebben een gemeenschappelijke set-up voor de joystick- en schakelaarbediening.
Voor een betere bediening door de machinist is de rijsnelheidsschakelaar geïntegreerd in de rijbedieningshendels, voor een snelle snelheidsaanpassing en een betere beheersbaarheid. Het controlelampje voor de rijsnelheid brandt op het 5 inch digitale display, zodat de machinist weet dat de schakelaar is ingeschakeld.
Digitaal display
Het nieuwe 5 inch digitale display vervangt het eenvoudige instrumentenpaneel van de vorige modellen en toont belangrijke informatie voor de machinist op het scherm. De informatie omvat veiligheidsfuncties, zoals waarschuwingsindicatoren voor problemen met de machine die worden aangekondigd met een zoemergeluid. Onderhoudsintervallen kunnen ook worden gecontroleerd op het display, wat bijdraagt aan proactief onderhoud en minimale stilstandtijd en reparatiekosten.
De cabineversie van de DX19-7 is voorzien van een radio, voor entertainment en een comfortabele omgeving voor de machinist. De cabine van de DX19-7 is standaard voorzien van een verwarming (met luchtcirculatie via drie ventilatieopeningen). De machinist kan ook bij koud weer in uitstekende omstandigheden werken en het werkseizoen kan verlengen. Als je met gesloten deur werkt, komt er geen lawaai en stof in de cabine. Een snel ontdooisysteem zorgt voor permanent helder zicht en een veiligere werkomgeving. Dit voorkomt ook temperatuurgerelateerde schade zoals vochtophoping. De verwarmingsschakelaar bevindt zich aan de rechterkant van de console. Dit kan in twee stappen worden bediend, van een lage tot een hoge ventilatorsnelheid.
Een mechanisch geveerde stoel is standaard voor beide modellen, die meervoudig verstelbaar is om rekening te houden met de verschillende lichaamsvormen en -groottes van bestuurders.
LED-verlichting en een roterend zwaailicht zijn ook standaard op beide modellen, wat de veiligheid bevordert door de zichtbaarheid voor de machinist te verbeteren en door ander personeel op het terrein te waarschuwen, zodat er in alle lichtomstandigheden veilig en comfortabel kan worden gewerkt. De DX17Z-7 heeft standaard een LED-lamp op de giek, terwijl de DX19-7 een lamp op de giek heeft (in beide versies met cabine), met nog een lamp op de bovenkant van het achterste deel van de cabine in de versie met cabine.