De Liebherr fabriek in Ehingen heeft haar productassortiment vernieuwd en ‘s werelds krachtigste 6-assige kraan gelanceerd: de nieuwe LTM 1400-6.1 heeft een telescoopgiek van 70 meter en wordt gekenmerkt door slimme en eenvoudige opbouwprocessen. De nieuwe kraan is de opvolger van de bewezen en succesvolle LTM 1350-6.1. Net als zijn voorganger is de LTM 1400-6.1 nu de kleinste kraan met Y-giek, waardoor het de perfecte introductie is tot deze giektechnologie met zijn enorme toename in hefcapaciteit. De nieuwe allrounder is extreem flexibel en economisch dankzij een breed scala aan accessoires, een zeer functionele modulaire giekset en de bekende Liebherr technologieën. Hij beschikt ook over rijhulpsystemen die de veiligheid van iedereen op de weg verhogen.
De ingenieurs van Liebherr zijn erin geslaagd om tijdens het productontwikkelingsproces het maximale uit een 6-assige kraan te halen. De LTM 1400-6.1 bereikt aanzienlijk hogere hefcapaciteiten dan zijn voorganger, de LTM 1350-6.1, en is nu wereldwijd marktleider. Door de succesvolle integratie van zijn nieuwste technische expertise en innovatieve systemen in deze mobiele kraan, heeft Liebherr een uiterst krachtige en toch eenvoudig te hanteren machine gecreëerd.
Klaar voor gebruik: snelle operationele gereedheid en sterke prestaties
Naast het bereiken van uitstekende prestatiegegevens heeft Liebherr zich tijdens de ontwikkeling van de nieuwe kraan gericht op eenvoudige en snelle set-up processen. De hele workflow die leidt tot volledige operationele gereedheid op de bouwplaats is ontworpen met maximale eenvoud in het achterhoofd. Er zijn grote verschillen met het voorgaande model, de LTM 1350-6.1, vooral wat betreft het montageproces voor het Y-rijgsysteem. Met slechts één zelfmontagelift plaatst de LTM 1400-6.1 het afspansysteem op het chassis, waar het vervolgens wordt vastgespeld. De hydraulische snelkoppeling sluit automatisch wanneer de giek tussen de twee Y-frames wordt neergelaten. De elektrische verbinding wordt met één laatste beweging tot stand gebracht en de telescoopgiek met Y-afspanning is in slechts enkele minuten klaar voor gebruik.
Dankzij verschillende vakwerkjibs kan de nieuwe kraan efficiënt werken in een breed scala aan toepassingen. De vaste jib verlengt de telescoopgiek met maximaal 45,5 meter en kan onder een hoek van 0°, 10°, 20° en 40° worden gemonteerd. Als optie kan de vaste jib worden versteld tussen 0° en 40°. De beweegbare jib, met een lengte van 14 tot 80,5 meter, levert maximale hoogte, radius en prestaties.
Extra flexibiliteit dankzij VarioBallast®
Net als bij zijn voorganger bestaat de totale beschikbare ballast voor de nieuwe LTM 1400-6.1 uit 100 ton basisballast en 40 ton extra ballast. Het hydraulische ballastsysteem is geïntegreerd in het ballastframe – de ballastmontage is eenvoudig en snel en er is geen hulpkraan nodig. Het VarioBallast®-systeem is fundamenteel anders dan dat van het vorige model. De 140 ton ballast kan nu worden ingesteld op een enorme radius van 7,7 meter om de maximale hefcapaciteit te bereiken. In krappe ruimtes kan de ballaststraal worden verkleind tot 5,6 meter. De ballastplaten zijn compatibel met die op andere grote Liebherr-kranen – een groot voordeel voor de kraanmachinist in termen van zowel zuinigheid als logistiek.
Het variabele VarioBase®-draagsysteem zorgt voor extra veelzijdigheid. Ook hier hebben de Liebherr ingenieurs een nieuwe ontwikkeling bedacht: naast de mogelijkheid om flexibel gebruik te maken van de vooraf gedefinieerde steunposities met pinning opties van 0%, 25%, 50%, 75% en 100%, kunnen de schuifbalken nu ook vrij worden uitgeschoven tussen 0% en 50%. Tot nu toe was dit alleen mogelijk op mobiele kranen met maximaal vijf assen.
Zuinig dankzij concept met één motor
In tegenstelling tot zijn voorganger wordt de nieuwe 400-tons kraan aangedreven door het Liebherr concept met één motor en een mechanische aandrijving voor de bovenwagen, wat resulteert in een betere zuinigheid. Een achtcilinder Liebherr dieselmotor met 455 kW / 619 pk en een koppel van 3.067 Nm zorgt voor een krachtige rijaandrijving.
Liebherr heeft verschillende rijomstandigheden ontwikkeld om wereldwijde, zuinige mobiliteit te garanderen. Met een aslast van 12 ton heeft de LTM 1400-6.1 met telescoopgiek en afneembare haakblok een totale lengte van 17,8 meter. Op de bouwplaats kan de 400 ton zware machine worden aangedreven met 10 ton ballast, een haakblok met drie lijnen en Y-geleiding met een aslast van minder dan 16,5 ton. Uitrusting kan worden verwijderd voor ritten over de weg waarbij een lagere asbelasting nodig is.
Rijhulpsystemen voor meer veiligheid
Een andere nieuwe functie is de installatie van diverse bestuurdersassistentiesystemen om de verkeersveiligheid te vergroten, vooral voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers. Het dodehoekinformatiesysteem waarschuwt de kraanbestuurder bijvoorbeeld wanneer iemand zich in de dode hoek van het voertuig bevindt, vooral wanneer de kraan draait. Het wegrij-informatiesysteem geeft ook een visuele en akoestische waarschuwing als iemand zich voor de kraan bevindt. Door de gebieden rond de kraan tijdens het rijden te bewaken, wordt een aanzienlijke verhoging van de veiligheid bereikt ondanks de aanwezigheid van onderdelen die het zicht beperken, zoals de giek en het haakblok.