In Duitsland werd de eerste onafhankelijke energie-efficiëntietest met een volledig beladen elektrische zware Volvo-vrachtwagen uitgevoerd. De elektrische vrachtwagen overschreed zijn officiële rijbereik en verbruikte 50% minder energie dan zijn dieseltegenhanger.
De geteste vrachtwagen was een Volvo FH Electric, een emissievrij voertuig met een continu vermogen van 490 kW en een bruto combinatiegewicht van 40 ton. De Duitse vrachtwagenjournalist Jan Burgdorf testte de vrachtwagen op de Green Truck Route, een 343 km lange route met een verscheidenheid aan snelwegen, heuvelachtige terreinen en krappere wegen die wordt gebruikt om vrachtwagens van verschillende fabrikanten in de meest uiteenlopende omstandigheden te testen.
“Ik moet zeggen dat deze vrachtwagen net zo wendbaar of zelfs wendbaarder is dan een dieselvrachtwagen. Bestuurders zullen erg verrast zijn over hoe vlot hij rijdt, hoe stil hij is en hoe goed hij reageert. Er zijn totaal geen trillingen”, zegt Jan Burgdorf.
De Volvo FH Electric hield over de hele route een gemiddelde snelheid van 80 km/u aan, wat vergelijkbaar was met de Volvo FH met een dieselmotor en uitgerust met het brandstofefficiëntiepakket I-Save. Op basis van het energieverbruik van slechts 1,1 kWh/km had de elektrische vrachtwagen na één laadbeurt een totaal rijbereik van 345 km.
Tobias Bergman, Press Test Director bij Volvo Trucks: “Deze testresultaten tonen aan dat het mogelijk is om tijdens een normale werkdag tot 500 kilometer te rijden, met één korte laadstop, bijvoorbeeld tijdens de lunch.”
Bij de tests van de Green Truck Route verbruikte de Volvo FH Electric 50% minder energie dan een Volvo FH met een vergelijkbare dieselmotor.
“De elektrische aandrijving is erg efficiënt, waardoor de volledig elektrische vrachtwagen een erg krachtig instrument is om de CO2-uitstoot te verminderen”, aldus Tobias Bergman.
Volvo Trucks wil dat tegen 2030 de helft van alle verkochte vrachtwagen elektrisch zijn en dat de CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens “van bron tot wiel” met 100 procent wordt verminderd.
“We houden vast aan het klimaatakkoord van Parijs. Er werden wetenschappelijk gefundeerde doelstellingen vooropgesteld en we nemen maatregelen om de ontwikkeling naar een drastisch lagere CO2-uitstoot van vrachtvervoer over de weg te versnellen. Ik geloof dat het brede elektrische rijbereik dat we al op de markt hebben daar een heel duidelijk bewijs van is”, besluit Tobias Bergman.
Feiten over de test en de vrachtwagen
- Bruto combinatiegewicht: 40 ton
- Gemiddelde snelheid: 80 km/u
- Energieverbruik: 1,1 kWh/km
- Batterijcapaciteit: 540 kWh
- Uitgangsvermogen: 490 kW continu vermogen
- Totale testafstand: 343 km
- Totaal bereik op basis van één laadbeurt: 345 km
- De geteste Volvo FH Electric kan tijdens een normale werkdag tot 500 km afleggen als er bijgeladen wordt, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze.
Feiten over de elektrische vrachtwagens van Volvo:
- Volvo Trucks heeft een gamma van zes volledig elektrische vrachtwagens, ontworpen voor uiteenlopende transportopdrachten.
- De Volvo-modellen FH, FM en FMX Electric hebben een bruto combinatiegewicht van maximaal 44 ton. De verkoop in Europa loopt en de productie start in de tweede helft van 2022.
- De serieproductie van de Volvo FL en FE Electric, voor distributie in de stad en afvalverwerking, ging in Europa van start in 2019.
- De productie van de Volvo VNR Electric voor Noord-Amerika is in 2020 begonnen.
Bron – Volvo