De redactie kreeg dit najaar de kans om samen met vrachtwagenfabrikant DAF naar Malaga te trekken. Doel was om het vervolg te ontdekken van het ‘nieuwe generatie DAF’-avontuur, dat startte in 2021. Wij focusten op de veiligheidssystemen. Na een theoretische toelichting over de recente innovaties, konden we zelf op pad met heel wat DAF-trucks. Wij kozen onder meer voor de XD 450 FAN omdat die configuratie het dichtst aanleunt bij onze sector.
Met het verhaal van de nieuwe generatie DAF-trucks (NGD) trok de fabrikant in 2021 resoluut de kaart van veiligheid, efficiëntie en chauffeurscomfort. Dat jaar kwamen de NGD XF, XG en XG+ voor lang en zwaar transport op de markt. Het jaar daarop volgde de veelzijdige XD-serie voor speciale toepassingen, zoals grondverzet. Al deze NGD voertuigen zijn ontwikkeld conform de nieuwe Europese regelgeving voor maten en gewichten. Dat resulteert in enorme aerodynamica voor optimale brandstofefficiëntie en lage CO2-uitstoot. Het nieuwe ontwerp met grote ruiten en lage ruitlijnen draagt – in combinatie met digitale camera’s – bij aan een onovertroffen direct en indirect zicht en dus veiligheid. Met de vernieuwingen die er nu bijkomen zet DAF weer een grote stap, onder meer op gebied van actieve veiligheid. Elke truck is voorzien van een complete reeks geavanceerde systemen voor chauffeursondersteuning (Advanced Driver Assistant Systems).
Advanced Emergency Braking System
Bij het vertrekken, is tussen 0 en 10 kilometer per uur de nieuwe Drive-off Assist functie actief. Die maakt gebruik van een radar en waarschuwt de chauffeur voor kwetsbare weggebruikers dichtbij de truck als het voertuig stilstaat of wegrijdt. Als de chauffeur wil vertrekken krijgt hij een rode melding op zijn scherm en een auditief signaal. De truck wordt echter niet volledig geblokkeerd want dan zou dit soms leiden tot problemen, bijvoorbeeld bij het wegrijden uit een parking.
Het Advanced Emergency Braking System van de nieuwste generatie is uitgerust met radarsensoren (2 voor veraf en 1 voor dichtbij) en een camera. Dit volledig automatische noodremsysteem helpt om botsingen met kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig te voorkomen. Het is actief bij snelheden tussen 15 en 65 kilometer per uur. Als er een voetganger gedetecteerd wordt, volgt er eerst een haptisch signaal (concreet: twee seconden alle remmen dicht). Doet de chauffeur niets, dan remt de truck volledig af middels een gecontroleerde noodstop. In de praktijk zagen we dat de vrachtwagen dan op zo’n vijftien centimeter van de voetganger tot stilstand komt. De Event Data Recorder legt beelden en gegevens vast wanneer de AEBS-remwaarschuwing wordt geactiveerd.
De DAF Side & Turn Assist waarschuwt voor voetgangers, fietsers of voertuigen die zich in de dode hoek van het voertuig bevinden, ook als dat helemaal aan het einde van de trailer is. De nieuwe Rear View Camera laat op een display in de cabine zien wat aan de achterzijde van de truck gebeurt. De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de man of vrouw achter het stuur en waarschuwt als een pauze nodig is.
Tekst en beeld: Seppe Deckx