Renault Trucks, een pionier op het gebied van de circulaire economie en decarbonisatie, zet een nieuwe stap in deze richting. De fabrikant heeft zojuist de eerste goedkeuring in Frankrijk gekregen voor een elektrische vrachtwagen die achteraf is omgebouwd. Dit voertuig, een Renault Trucks D verbrandingsmotor van 12 ton die is omgebouwd tot een vrachtwagen die wordt aangedreven door batterij-elektrische technologie, zal voor meerdere jaren geleased worden via Clovis Grand Paris, de leasepartner van Renault Trucks, aan Extime, het bedrijf dat de Duty-Free winkels op de luchthaven van Parijs beheert.
Eind 2023 voltooide Renault Trucks in samenwerking met Novumtech en met financiële steun van het Franse agentschap voor milieu- en energiebeheer (Ademe) de ombouw van een vrachtwagen met verbrandingsmotor van 12 ton in een batterijelektrische vrachtwagen. De fabrikant wil nu de economische, ecologische en zakelijke relevantie van het proces beoordelen. Daartoe is de “omgebouwde” vrachtwagen net goedgekeurd voor de weg. Een primeur in Frankrijk.
Certificering in verschillende fasen
De omvorming van het voertuig met verbrandingsmotor naar een elektrisch voertuig vereiste een aantal handelingen om te voldoen aan de geldende regelgeving. Nadat de mechanische ombouw was voltooid, voerden de teams van Renault Trucks een reeks strenge tests uit bij UTAC, een technische keuringsinstantie in Parijs die geaccrediteerd is volgens ISO 17025.
Deze tests omvatten elektromagnetische compatibiliteit, die moet voldoen aan de R100-norm, en controles van de conformiteit van de remsystemen. Na deze technische goedkeuring werd een volledig administratief dossier, inclusief de verslagen van alle uitgevoerde tests, ingediend bij DREAL Auvergne Rhône-Alpes.
Op 20 november 2024 ontving Renault Trucks de kostbare “sesam”. Het is daarmee de eerste vrachtwagenfabrikant die een elektrisch “omgebouwd” voertuig goedkeurde voor gebruik op de weg in Frankrijk. Tussen de technische fase en de goedkeuring heeft de hele ombouw van de vrachtwagen twee jaar geduurd.
De eerste elektrische retrofitvrachtwagen voor een zeer specifiek gebruik
De elektrische vrachtwagen, die door Clovis Grand Paris, de leasepartner van Renault Trucks, verhuurd wordt aan Extime, de uitbater van de taxfreeshops op de luchthaven van Parijs, zal gebruikt worden om goederen te vervoeren tussen de magazijnen van Extime en de luchthaven van Parijs. Met een actieradius van 250 km is deze elektrische truck van 12 ton perfect geschikt voor dit gebruik en past hij in het streven van de luchthavensector om de CO2-uitstoot te verminderen.
Een eerste stap naar de uitbreiding van elektrische retrofitting?
Deze eerste elektrisch omgebouwde vrachtwagen is een echt ‘laboratorium’ voor Renault Trucks. Zo kan men de efficiëntie en productiviteit van de oplossing beoordelen voordat men het proces op grotere schaal gaat toepassen.
“Het gebruik van dit voertuig in echte bedrijfsomstandigheden stelt ons in staat om de economische relevantie en robuustheid van de elektrische retrofit-oplossing te valideren. Deze proef toont onze toewijding aan om natuurlijke hulpbronnen te behouden en tegelijkertijd de milieu-impact van het gebruik van voertuigen te verminderen. Deze vrachtwagen is een perfecte illustratie van de circulaire economie die we bij Renault Trucks promoten”, aldus Laurent Colpier, Vice President Used Trucks and Urban Logistics bij Renault Trucks.
Een proefrit met milieuvoordelen, maar ook economische voordelen, aangezien de aanschafkosten van zo’n elektrische, achteraf omgebouwde vrachtwagen naar schatting tot 15% lager liggen dan die van een nieuw elektrisch voertuig.
Bron: Renault Trucks