Nog voor Sarens uitgroeide tot een internationale speler zette wijlen Eddy De Plecker als monteur zijn eerste professionele stappen bij Sarens. In 1964 waagde hij samen met zijn echtgenote Yvonne Pauwels de sprong om een eigen zaak op te richten. Garage De Plecker-Pauwels, waar intussen ook de derde generatie aan de slag is, viert dit jaar zijn 60-jarig bestaan als DAF concessiehouder en mag Sarens al even lang tot één van zijn trouwste klanten rekenen.
Dat beaamt ook Hendrik Sarens, lid van de derde generatie, die jarenlang verantwoordelijk was voor het commerciële luik bij het bekende familiebedrijf. “Alles is ooit gestart met de personenwagens van DAF die ingezet werden voor het begeleiden van opdrachten voor uitzonderlijk transport. Later volgden ook de zwaardere voertuigen.” Het is dan ook niet verwonderlijk dat de familie Sarens drie jaar geleden kwam aankloppen bij de familie De Plecker met de vraag om de historische NAT 2826 DKS exporttrekker van DAF in ere te herstellen. Het rijdende erfgoed maakte eind jaren tachtig en begin jaren negentig actief deel uit van de vloot van Sarens.
Sentimentele waarde
“We hebben dit voertuig onder meer ingezet voor opdrachten voor verschillende klanten in de energiesector, onder meer bij de constructie van de kerncentrale in Doel. Later deed het ook dienst voor opdrachten in Mexico. Tot onze broer Jan (die de activiteiten van Sarens in Mexico leidde, red.) om het leven werd gebracht. Het voertuig heeft voor onze familie om die reden een sterke sentimentele waarde. Daarom hebben we het terug naar België laten overbrengen om het te laten restaureren”, verduidelijkt Marc Sarens, de jongere broer van Jan, die tot op vandaag zijn expertise verleend voor het fleet management van Sarens in diverse aankoopdossiers. “Wij komen trouwens nog uit een tijdperk dat we alle voertuigen in onze vloot uit ons hoofd kenden. Vandaag bestaat onze kranenvloot alleen al uit zo’n 1.500 a 1.600 stuks en is dat niet meer haalbaar”, vervolgt Marc.
Omgebouwd voor zware transporten
Naast de sentimentele waarde staat de DAF exporttrekker, die in eerste instantie werd geproduceerd met het oog op bosontginning in Afrika, ook symbool voor het succesverhaal en het pionierswerk van Sarens. Zo werd de krachtige trekker volledig omgebouwd om dienst te kunnen doen voor de activiteiten van de specialist in zware transporten. Enkele van de ingrepen: de trekker werd door GINAF voorzien van een aangedreven vooras, het chassis werd verlengd en versterkt en het voertuig werd uitgerust met een automatisch versnellingsbak.
“Wij kochten een DAF-trekker en Eddy De Plecker voorzag deze van de nodige ‘Sarens-specificaties’, zoals we die zelf omschreven”, weet Marc.
Stef De Plecker, lid van de derde generatie die vandaag aan boord is bij Garage De Plecker-Pauwels, leidde de restauratie mee in goede banen. “Uren werd er gesleuteld om het voertuig in ere te herstellen, maar gezien de jarenlange trouwe en goede relatie met Sarens hebben we dit met plezier en kosteloos gedaan” aldus Stef. Tijdens het restauratieproces raakte Stef onder de indruk. “De familie Sarens paste de voertuigen zo optimaal mogelijk aan voor de opdrachten die ze er mee moesten uitvoeren en daar waren ze duidelijk meester in.” Het is een huzarenstukje dat ze vandaag niet meer zouden klaarspelen. “Die voertuigen zouden vandaag niet meer gehomologeerd geraken”, weet Marc.
Actief in 64 landen
“Dé sterkte van DAF-voertuigen is de achteras. Bij mijn weten hebben we in al die decennia dat we voertuigen afnemen bij DAF nooit een defecte naafreductie gehad”, vervolgt hij. Ook vandaag is Sarens nog steeds een trouwe afnemer bij DAF Trucks. “De jongste vijf jaren hebben we 41 voertuigen van DAF toegevoegd aan onze vloot voor activiteiten in België, Nederland en Frankrijk”, weet Carl Sarens, lid van de vierde generatie die het familiebedrijf momenteel leidt. Als Director Global Operations, Technical Solutions and Engineering leidt hij wereldwijd projecten in heavy lift en zwaar transport in goede banen voor het familiebedrijf dat vandaag actief is in 64 landen.
“Eén van de grootste projecten uit onze geschiedenis brachten we de voorbije jaren tot een goed einde: een opdracht voor TCO in Kazachstan. Voor de bouw van een nieuwe raffinaderij transporteerden we cargo tussen de 1.000 en 2.000 ton op aangelegde wegen over een afstand van 50 kilometer. De voorbereiding alleen al nam twee jaar in beslag, de uitvoering drie jaar.”
Breng het weekend van 5 en 6 oktober een bezoek aan het DAF Museum te Eindhoven naar aanleiding van de “Hart voor DAF” dagen! Daar zal deze speciale DAF trekker één van de trekpleisters zijn.
Hart-voor-DAF dagen, 5&6 oktober – DAF Museum