Ook Mercedes-Benz Trucks is opvallend actief tijdens IFAT 2024, ‘s werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, afvalwater-, afval- en grondstoffenmanagement in München. Zij tonen er o.a. diverse trucks voor gemeentelijk werk. Zo zal er een Unimog werktuigdrager met het nieuwe UNI-TOUCH besturingssysteem getoond worden. Maar ook twee batterij-elektrische trucks: een eActros 400 met Meiller haakarm, winteruitrusting en sneeuwschuiver van Bucher Municipal, en een eEconic voor gemeentelijk werk. En veel meer
Mercedes-Benz Trucks op IFAT 2024
Franziska Cusumano, hoofd van Mercedes-Benz Special Trucks: “Op de IFAT presenteren we voor het eerst onze Unimog werktuigdrager met het UNI-TOUCH besturingssysteem en nieuwe veiligheids-assistentiesystemen. Dit betekent dat onze klanten hun werk op de weg, op het spoor, in het veld of off-road met nog meer comfort en veiligheid kunnen uitvoeren.”
Christian Wilz, Hoofd Mercedes-Benz Trucks Verkoop en Services Duitsland: “Op de IFAT 2024 richten we ons op de integratie van batterij-elektrische voertuigen in gemeentelijke toepassingen. We hebben twee voertuigen op onze stand, de eActros 400 en de eEconic, die een aantal veelzijdige opties bieden, met passende aanbouwdelen en opbouw. Van afvalverwijdering tot sneeuwruimen en strooien, in druk stadsverkeer, in koude en gladde omstandigheden – onze elektrische trucks zijn er klaar voor.”
Unimog werktuigdrager met GSR, UNI-TOUCH en drie werktuigen
Mercedes-Benz Special Trucks toont voor het eerst een Unimog werktuigdrager die voldoet aan de eisen van de EU-wetgeving op het gebied van voertuigveiligheid. Deze – de EU-verordening 2019/2144 General Safety Regulation II, of ‘GSR’ – wordt in juli 2024 van kracht. De werktuigdrager biedt chauffeurs dus meer hulp en zorgt voor meer veiligheid voor de andere weggebruikers. De nieuwe GSR omvat standaard Sideguard Assist, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, een achteruitrijcamera en een waarschuwingssysteem voor bandenspanningsverlies.
Het nieuwe UNI-TOUCH besturingssysteem
Bijna alle werktuigen die beschikbaar zijn voor de Unimog kunnen worden bediend via het nieuwe UNI-TOUCH besturingssysteem. Dit systeem kan de bedieningspanelen van de boordcomputer vervangen. Hierdoor wordt de bediening ergonomischer en intuïtiever. De middenconsole is volledig vernieuwd. Het kreeg een strakker ontwerp. Hij kan zowel zijwaarts als naar voren en achteren worden verplaatst. Verder werd het aantal bedieningselementen verminderd om ruimte te besparen. De bestuurder kan knoppen individueel toewijzen en profielen en terugkerende processen opslaan. Via een 10,5 inch (26 cm) touchscreen kan de gebruiker de instellingen voor de uit te voeren taak configureren. Het scherm kan gedraaid en gekanteld worden. Zo kan je de kijkhoek naar wens instellen.
De optionele multifunctionele joystick heeft toewijsbare bedieningselementen. Je kan de joystick aansluiten op de interface van de bestuurdersstoel of de passagiersstoel. Dit betekent dat de gebruiker de joystick altijd met zijn rechterhand kan bedienen terwijl hij zijn arm op de armleuning laat rusten. Tegelijkertijd beweegt de joystick automatisch mee met de geveerde stoel. Zo kan de bestuurder ergonomisch werken.
Andere elementen van het nieuwe besturingssysteem zijn de start/stop-knop. Deze vervangt de klassieke contactsleutel van de werktuigdrager. En de nieuwe bedieningspanelen op de bestuurdersdeur, bijrijdersdeur en optionele maaideur.
De frontmaaier MFK 500 van Mulag
De werktuigdrager die op IFAT wordt getoond, is uitgerust met een combinatiemaaier/snijder aan de voorkant van het voertuig en een strooiwagen. De frontmaaier MFK 500 van Mulag heeft een bereik van zes meter (zeven meter met telescopische schakelstang). Bovendien kan men deze aan beide zijden gebruiken. De aandrijving gebeurt via de ingebouwde hydrauliek of via de aftakas vooraan. De FSG 2000 frees van Mulag kan worden gebruikt voor het snoeien van takken en struiken. Maar ook voor het vrijmaken van wegen en spoorrails. Dit werktuig kan met weinig moeite op de voorste montageplaat van de Unimog worden gemonteerd.
De Yeti W22 Omega van Bucher Municipal
De Yeti W22 Omega van Bucher Municipal is een aangebouwde strooier. Deze beschikt over een extra tank voor zoutpekel die in de strooitank tussen de twee schroeftransporteurs is geïntegreerd. De strooier biedt dus hetzelfde volume voor droge stof (strooizout) en pekelzout: 2,2 m³ of 2.200 liter. Dit maakt het mogelijk om nat zout toe te passen met een pekelgehalte van 50% (FS 50). De verhoogde pekelinhoud maakt de werkzaamheden voor het ontijzen efficiënter en milieuvriendelijker. Dit komt door de effectieve tijd van het natte zout te verlengen en de drift te verminderen. Indien nodig kan je deze technologie ook gebruiken om zuivere pekel toe te passen (FS 100). Voor zomerwerk kan de extra tank dienen als waterdispenser voor besproeiing en reiniging. Een ander voordeel van deze serie is de lage totale hoogte. De innovatieve dubbele schroef technologie zorgt immers voor een laag zwaartepunt en uitstekend zicht rondom.
Elektrische trucks voor gemeentelijk gebruik
Mercedes-Benz Trucks presenteert op de IFAT voor het eerst de Mercedes-Benz eActros 400. Deze kan als winterdienstvoertuig gebruikt worden met Meiller haakarmsystemen en Bucher Municipal winteruitrusting. De sneeuwschuiver uit de Polyx L-serie is standaard uitgerust met het gepatenteerde neopreenblad. Deze maakt de wegen voorzichtig en geluidsarm schoonmaakt en zorgt voor een betere sneeuwuitworp. De sneeuwploeg is met het voertuig verbonden door een nieuwe montageplaat aan de voorkant. De voorste montageplaat blijft nu op de sneeuwschuiver zitten. Hierdoor kan je de sensoren onbeperkt gebruiken voor de GSR-vereisten. Daarnaast is er een aanzienlijke gewichtsbesparing bij gebruik buiten de winterdienst. De Icebear VP350e FS 30 elektrische en zelfvoorzienende strooier heeft vijf kubieke meter droge stof en 2150 liter pekel.
De batterijen van de eEconic 400 bestaan uit vier batterijpakketten. Elk pakket heeft een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh en een bruikbare capaciteit van ongeveer 97 kWh. Met vier batterijpakketten heeft de eActros 400 een bereik tot 400 kilometer. Uiteraard is dit afhankelijk van de toepassing. Het technologische hart van deze elektrische truck is de aandrijving. Dit is een elektrische starre as met twee geïntegreerde elektromotoren en een transmissie met twee snelheden. Beide vloeistofgekoelde motoren genereren een continu vermogen van 330 kW en een piekvermogen van 400 kW.
De volledig elektrische Mercedes-Benz eEconic 300
Ook de volledig elektrische Mercedes-Benz eEconic 300 met een 6×2 asconfiguratie als chassis wordt tijdens IFAT getoond. Het basisvoertuig wordt gekenmerkt door een bijzonder laag eigengewicht in vergelijking met andere merken. Om de aandrijfarchitectuur van het voertuig beter te kunnen bekijken, zal deze zonder carrosserie te bekijken zijn op de beurs. De eEconic wordt voornamelijk gebruikt als afvalinzamelingsvoertuig in binnensteden en gemeenten. Hier kan het zijn verbeterde laadvermogen immers goed gebruiken. Carrosseriebouwers kunnen de eEconic voor gebruik als vuilniswagen bekijken in het openluchtgedeelte ‘Mitte’, Zöller (stand 710/5), FAUN (stand 712/5) en Terberg HS (stand 713/15).
Mercedes-Benz truck in actie buiten tijdens IFAT
Vooraan in de hal staat de Mercedes-Benz Arocs 2748 met GSR, ontworpen voor stabiliteit en duurzaamheid. Dit voertuig, dat tot nu toe vooral in de bouw werd gebruikt, zal op de IFAT worden gepresenteerd met de 6×4/4 asconfiguratie. Het voertuig heeft permanente voorwielaandrijving en een gestuurde naloopas. De winteruitrusting komt van Küpper-Weiser, de kiepwagenopbouw van Meiller en de kraan van Palfinger.
Op het buitenterrein van de Vereniging voor Werkmachines en Gemeentetechniek in Duitsland (VAK e.V.) presenteert Mercedes-Benz Trucks tijdens de live demo “Truck in Action” een eEconic 300 met opbouw van Zöller. Het voertuig wordt al meer dan een jaar door klanten gebruikt en experts zullen hun ervaringen en verbruikswaarden delen. De eEconic wordt vergezeld door een eActros 300 met Meiller haakarmsysteem en oplegger. De trekker-opleggercombinatie kan twee containers aan met een totaal volume van 96 m3, die volledig elektrisch worden geladen en gelost.
Bron: Daimler Truck