Tijdens de afgelopen editie van de Werktuigendagen in Oudenaarde zagen we bij het hakselen van de mais een Prinoth-rupsdumper aan het werk om de mais af te voeren. Dezelfde machine dook de afgelopen natte weken ook op bij loonwerkers die hiermee de laatste snijmais van het veld kregen. Toch wordt de machine vooral in het grondverzet ingezet, meestal voor hele specifieke opdrachten. Firma Beel is importeur van het merk voor België.
Bij grondwerken Karl D’Haene uit Kruisem zagen we een Prinoth T7 aan het werk. Gilles D’Haene legt uit dat het om een machine gaat die gehuurd werd bij Firma Beel. “Voor ons is Prinoth een gekend merk want we hebben zelf een T12 waarmee we kalk strooien. Daarnaast huren we regelmatig een machine bij, afhankelijk van het soort werk. De T7 is ideaal voor de opdracht die we nu uitvoeren. Het is er extreem drassig. Vroeger stond er riet op het perceel en we voeren nu de wortels af. Erna komt er hier een vijver. Met deze T7 sparen we de bodem en je gaat de wortels van bomen niet beschadigen. Als je de machine niet constant gebruikt, is aankopen redelijk duur. Dan is bijhuren een goede optie. Het voordeel is dat iedereen er vrij makkelijk mee kan werken en dat er niet veel aan kan komen. De grote rupsen en rijwielen zijn ook een sterk punt. Maar het beste aan de machine is toch dat het bovenwerk volledig kan ronddraaien, dat is echt indrukwekkend. Je rijdt recht naar je werk en draait je ter plaatse zonder de bodem open te werken.”
T14R is het paradepaardje
Victor Vervaecke is bij Firma Beel verantwoordelijk voor de verhuur van de Prinoths. Ook voor hem is de grote troef de polyvalentie, vooral door het bovendeel dat volledig rond kan draaien bij de T7R en T14R. “De T7R is eerder het kleinere model. Van zijn grote broer, de T14R, hebben we er al meerdere verkocht. Daartussen zit nog de T12. Dit is een rupsdumper met vast chassis waarbij het bovendeel niet kan roteren. Dit is de machine die te zien was op de Werktuigendagen. Toen was hij uitgerust met een opbouw die er snel af te halen is zodat je enkel de basis Beco-bak overhoudt. Ondertussen is die machine gekocht door een klant die actief is in de bosbouw.”
Maar het paradepaardje is toch de T14R. “Kort gezegd: het volume van de laadbak is opmerkelijk hoog met 7,3 kuub terwijl het eigengewicht opmerkelijk laag is. Heel wat grotere spelers in het grondverzet hebben er wel eentje, dat zegt wel iets. De machine wordt dan ook voor negentig procent ingezet in het grondverzet. En daarnaast bij bosbouw, waterwerken of sporenbouw.”
Na het roteren toch normaal rijden
De Witte-Vandecaveye uit Wingene is zo’n bedrijf dat onder andere actief is in de spoorwerken. Zij beschikken over …
Dit is een premium artikel. … Artikel verder lezen ?
Bron – Firma Beel | Tekst en beeld: Seppe Deckx