Renault Trucks blijft investeren in onderzoek om voertuigen met een lage CO2-uitstoot aan te bieden die steeds efficiënter zijn en zich kunnen aanpassen aan veranderingen in de transportsector. Met het samenwerkingsproject DOLPHIN ontwikkelt de fabrikant een elektrisch laboratoriumvoertuig om de toekomstige generatie elektrische vrachtwagens voor langeafstandsvervoer voor te bereiden. Het doel is om het potentieel voor technologische innovatie te beoordelen op het gebied van energie- en milieuoptimalisatie, veiligheid, ergonomie en comfort aan boord.
Het DOLPHIN-project (Development Original truck Lab for PHysical Integration) wordt geleid door Renault Trucks met een consortium van industriële en academische onderzoekspartners uit de regio Auvergne-Rhône-Alpes. Het consortium bestaat uit Lamberet, een fabrikant van gekoelde opleggers, Safety Tech (Gauzy), een specialist in rijcomfort en veiligheidsoplossingen voor touringcars, bussen, campers en vrachtwagens, en het Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique, Laboratoire Ampère, Laboratoire de Mécanique des Contacts et des Structures, waarvan een van de toezichthoudende organen het INSA (Institut National des Sciences Appliquées) is, en het Laboratoire de Psychologie Sociale et Cognitive, waarvan de Université Clermont Auvergne de toezichthoudende instantie is.
Het doel van dit samenwerkingsproject is het bouwen van een demonstratievoertuig, gebaseerd op een 100% elektrische vrachtwagen, om technologische innovaties op drie onderzoeksgebieden te testen en te evalueren:
- Energie- en milieuoptimalisatie, met werkzaamheden die in het bijzonder gericht zijn op de aerodynamica van dit 100% elektrische voertuig en, meer in het algemeen, op de energie-efficiëntie van het hele konvooi.
- Veiligheid voor weggebruikers, met de integratie van speciale apparatuur om de detectie van kwetsbare weggebruikers te verbeteren.
- Ergonomie en comfort aan boord, met een volledig nieuw ontworpen dashboard en nieuwe interieuraccessoires, die een innovatieve ervaring aan boord bieden die gericht is op het welzijn van de bestuurder.
Daarnaast zullen nieuwe mobiele toepassingen worden getest om het beheer van de carrosserie-uitrusting te optimaliseren.
Voor Renault Trucks is het DOLPHIN-project een manier om de toekomstige generaties elektrische vrachtwagens voor te bereiden door nieuwe technologieën te verkennen en hun rijpheidsniveau te verhogen. De productie van de laboratoriumtruck begint in het voorjaar van 2024.
Het DOLPHIN-project is een winnaar van de projectoproep “CORAM 2022” (Steering Committee for Automobile and Mobility Research), die innovatieprojecten ondersteunt die de overgang naar het voertuig van de toekomst versnellen. Het is gefinancierd door de Franse regering als onderdeel van France 2030 en door de Europese Unie – Next Generation EU als onderdeel van het France Relance-plan.
Bron – Renault