De nieuwe DX800LC-7 van 80 ton in de Little Ponton kalksteengroeve van Geo Quarries in Grantham, Lincolnshire (VK), is door algemeen directeur Rob Jackson omschreven als een ‘game changer’. Een dergelijke uitspraak van iemand als Rob, met bijna 40 jaar ervaring in de sector, is van bijzonder belang.
Rob gaat zelfs nog verder als hij de nieuwe 80-tons Doosan graafmachine omschrijft als “de beste investering die we de afgelopen twee jaar hebben gedaan”. Hij voegt eraan toe:
“Het is echt een geweldige machine. De meeste mensen denken dat hoe groter de graafmachine is en hoe harder hij werkt, hoe meer brandstof hij verbruikt, maar bij de DX800LC-7 is dat duidelijk andersom.”
De DX800LC-7 werd geleverd door Pioneer Plant Ltd, uit Leicester, de geautoriseerde dealer van Doosan voor de regio. Met meer dan 40 jaar ervaring in de handel in zowel nieuwe als gebruikte machines, heeft Pioneer Plant uitgebreide kennis en expertise in het helpen en adviseren van klanten bij de keuze van de machine en hoe Doosan producten kunnen worden gebruikt in hun bedrijf.
Vóór de levering schatte Pioneer Plant het gemiddelde brandstofverbruik van de DX800LC-7 op 33 liter per uur. Rob Jackson heeft deze berekening echter verbeterd tot 32 liter per uur en om dit resultaat in de juiste context te plaatsen, legt hij uit:
“We hebben twee 70-tons machines, beide van een ander merk. De ene verbruikt 48 liter per uur en de andere 40 liter. Met de DX800LC-7 besparen we dus aanzienlijk. Zeker als je bedenkt dat diesel momenteel ongeveer £1,50 (€1,70) kost. Dat is wat ik een nieuwe deal noem.”
Het is ook een nieuwe deal vanuit een ander oogpunt, vervolgt Rob:
“Door gebruik te maken van de Doosan DX800LC-7, die is uitgerust met een MST extreme duty rotsbak, om het kalksteengesteente direct te winnen en in de breker te laden, vermijden we het breken van het gesteente met explosieven, wat opnieuw een kostenbesparing betekent. De Doosan machine doet nu het werk van de twee oude 70-tons machines. Wat de taak ook is, hij voert hem uit met een onverstoorbare efficiëntie. Op een gemiddelde werkdag verplaatsen we waarschijnlijk 3.000 tot 4.000 ton ruw gesteente.
Info – Doosan