Het actieve en adaptieve systeem, dat verkrijgbaar is in de versies Light en Premium, controleert alle bedrijfsparameters in realtime, zodat de bestuurder in alle veiligheid kan werken en het maximale uit de telescooplader en het gebruikte aanbouwdeel kan halen.
Voor Merlo – een ingenieursbedrijf dat gespecialiseerd is in de productie en marketing van telescooparmladers, zowel met vaste als draaiende revolver, zelfladende betonmixers, bosbouwtrekkers en rupsvoertuigen – is veiligheid een van de pijlers van de manier waarop de geproduceerde machines worden ontworpen en op de markt worden gebracht. Dit betekent dat de voorwaarden moeten worden gecreëerd om ervoor te zorgen dat de bestuurder en zijn omgeving kunnen genieten van een werksituatie waarin het risico op ongevallen tot een minimum wordt beperkt.
Het is op basis van dit principe dat er bij Merlo naar innovatieve oplossingen wordt gezocht om de prestaties en de efficiëntie van de machines te verbeteren, maar tegelijkertijd alle mogelijke risico’s te beperken voor de bestuurders die in de cabine of in de nabijheid van de telescooplader zitten:
“Veiligere machines ontwerpen, produceren en verkopen is ons engagement en onze morele plicht tegenover de dagelijkse gebruikers van onze telescoopladers, waar ook ter wereld”, zegt Fabio Garino, Product Manager bij Merlo.
In dit opzicht is een van de belangrijkste innovaties Merlo’s ASCS, het Adaptive Stability Control System, een systeem dat zich inmiddels ruimschoots bewezen heeft en gewaardeerd wordt door de markt en dat in 2017 een speciale vermelding kreeg bij de Samoter Innovation Awards, juist voor de extreme aandacht voor veiligheid in het ontwerp van de machine en voor de integratie van apparaten die het werk van de bestuurder eenvoudiger en veiliger maken.
ASCS is een actief, adaptief veiligheidssysteem dat alle bedrijfsparameters in realtime controleert, zodat de machinist in alle veiligheid kan werken en het maximale uit de telescooplader en het aanbouwdeel kan halen. Het werkingsprincipe van het systeem is gebaseerd op drie fundamentele parameters, die door speciale sensoren worden gemeten: de last die wordt gehanteerd, d.w.z. het gewicht (in kg) van het materiaal dat wordt gehesen; de positie van de last, d.w.z. de afstand van de last tot de machine; het gebruikte aanbouwdeel, dat automatisch wordt herkend, waardoor de stabiliteitsberekening en het lastdiagram kunnen worden geoptimaliseerd.
Het ASCS systeem is verkrijgbaar in twee versies: Light en Premium. De Light-versie garandeert een hoog veiligheidsniveau en bewaakt de bedrijfsparameters van de telescooplader in realtime om de stabiliteit te verbeteren. De Premium-versie heeft een 10-inch scherm voor het bekijken van de verschillende bedrijfsparameters en het lastdiagram, en voor het aanpassen van de vele functies van de machine. Het navigatiesysteem van de ASCS Premium wordt bediend met een knop op de rechterarmsteun, vlakbij de joystick. Daarnaast bevat de Premium versie van ASCS een aantal varianten, zoals continu lossen en hulpblokkering, die worden toegevoegd aan alles wat er op het scherm staat. Aanbouwdelen worden herkend door een sensor waarmee de werkgrenzen kunnen worden aangepast, altijd met het oog op veiligheid en voertuigstabiliteit, waardoor de machine zelfs voor minder ervaren gebruikers gemakkelijk te gebruiken is. Roterende modellen hebben extra displays en instellingen, zoals die voor de rotatie van de revolver en de vier stabilisatoren.
Naast veiligheid biedt het ASCS Premium systeem een aantal functies met betrekking tot de bediening van de machine. Deze omvatten geometrische en cartesische werkgrenzen, die bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt om de minimum en maximum hef- en daalgrenzen van de giek in te stellen of om het werkgebied te definiëren, en de lastgeheugenfunctie, die vooral handig is voor het hanteren van lasten van verschillende afmetingen.
Tot slot is er ook een functie voor het gebruik van de laadbak die, zodra hij door het systeem wordt herkend, automatisch de vrije werkzone activeert, d.w.z. de zone waarin kan worden gewerkt zonder dat het besturingssysteem de beweging van het werktuig blokkeert in geval van overbelasting.