Wilfred Kollen uit Oene (Gelderland) is een echte machineman en heeft een gruwelijke hekel aan handwerk. Als Kollen een stratenmaker ziet die met een schep een gat graaft, gaat hij er direct op af. Waarom haal je de kraan niet op? Dat werkt sneller en je wordt minder snel moe, zegt hij dan.
Kollen focust zich op het afleveren van goed werk met inzet van moderne machines en met zo weinig mogelijk handjes. Een toekomst in het agrarisch loonwerk zag Kollen die in eerste instantie bij een loonbedrijf in Heerde werkte, niet zitten. Daarom nam hij in 2005 een besluit. Hij begon voor zichzelf. In achttien jaar tijd heeft Kollen een bedrijf uit de grond gestampt waar zo’n 45 mensen werken. de Loonwerker sprak uitgebreid met de eigenaren Ria (51) en Wilfred (51) Kollen.
Kollen had interesse in het aannemen van werk in de bouw en grondverzet. In een kelder onder het woonhuis in Oene bouwde hij in 2005 een kantoortje en ging aan de slag. “Als je in de bouw een werk aanneemt, verdien je daar wat aan. Dat is je gegund. In het agrarisch loonwerk is dat veel moeilijker. Mijn voorkeur gaat uit naar het aannemen van grote klussen waarbij we meedenken met de opdrachtgever”, vertelt Kollen.
Bijna vijftig werknemers bij Kollen
In totaal heeft Kollen 35 personeelsleden in vaste dienst. Daarnaast huurt hij kraanmachinisten en stratenmakers van loonbedrijven in de regio in. “Gemiddeld werken er dagelijks tussen de 45 en 50 medewerkers. Voor diverse bouwbedrijven neem ik werken aan. Zo hebben wij gewerkt aan de realisatie van onder andere grote distributiehallen van boodschappenbezorgdienst Picnic in Zwolle en Liander distributiecentrum in Apeldoorn. Nu zijn we druk bezig met een drietal werken in Hengelo, maar ook in Zwolle.”
Straatnaambordje
“Het liefste gaan we kaal beginnen. En eindigen op het moment dat het straatnaambordje met een slagboom in de grond wordt gezet. Dat heeft onze voorkeur en dat vinden we mooi om te doen. Straat- en sloopwerk wordt ook door ons verricht. In ons personeelsbestand hebben we ook een aantal stratenmakers waar we erg trots op zijn. Ze leveren strak werk af. Als het erg groot wordt, vragen wij ondersteuning bij gespecialiseerde bedrijven. Maar het liefste doen we van het begin tot de oplevering allemaal zelf.”
Boerenmentaliteit
“Ik denk dat we ons gelukkig mogen prijzen met gemotiveerd personeel. Personeel wat veelal een boerenachtergrond heeft. Deze weten van aanpakken. Ik zoek altijd naar werkmethodes waarbij je minder personeel hoeft in te zetten. Ik stop liever 25.000 euro in een machine die voorzien is van allerlei handigheden waarbij het werk automatisch en sneller uitgevoerd wordt. Daar sturen wij op. Ook vraag ik de jongens wat ze nodig hebben zodat ze zich alleen kunnen redden. Vaak laat ik op vrijdagmiddag in de kantine nog wel eens een filmpje zien van een slimmere werkmethode of machine. In eerste instantie vinden ze die veranderde werkmethode vaak maar niks, maar eigenlijk altijd komen ze daar later wel weer op terug. Vastgeroeste werkmethodes wil men niet graag veranderen. Dat is soms wel eens moeilijk.”
Geen reclame
“Ik krijg nog weleens het verwijt dat wij te weinig reclame maken. Onze bussen en auto’s zijn netjes bestickerd en voor het bedrijfspand staan vlaggen met ons logo erop. Aan onze nieuwe website wordt gewerkt. In mijn ogen is het leveren van goed werk de beste reclame. En de medewerkers zijn ons visitekaartje. Ik verkoop geen gebakken lucht maar lever kwaliteit. Goed is goed. Ik heb in mijn leven nog nooit meegemaakt dat ik geen werk heb. Dat wil ik zo houden. Spijt dat ik gestopt ben met agrarisch loonwerk heb ik niet. Ik denk dat ik achttien jaar geleden de juiste keuze heb gemaakt.”
Dit artikel is afkomstig uit de Loonwerker.
Tekst en beeld: Annelies Bakker