DAF introduceert de Nieuwe Generatie DAF XB trucks, een volledige serie distributievoertuigen in de klasse van 7,5 tot 19 ton. De modelreeks omvat een uitgebreide serie batterij-elektrische voertuigen die transportbedrijven helpt bij hun energietransitie. De nieuwe DAF XB combineert de laagste milieu-impact met toonaangevende efficiëntie, veiligheid en comfort.
Met de complete serie geheel nieuwe Nieuwe Generatie XD, XF, XG en XG⁺ voor distributie, lange afstand en specifieke transporttoepassingen, heeft DAF de afgelopen 18 maanden de nieuwe standaard gezet op het gebied van efficiëntie en emissies, veiligheid en chauffeurscomfort. De Nieuwe Generatie XB – inclusief de XBC voor het bouwsegment – completeert de uitgebreide, meermaals bekroonde productlijn van DAF.
Emissievrije stadsdistributie
DAF was de eerste Europese truckfabrikant die een reeks elektrische trucks op de markt bracht. Vervolgens breidde het zijn voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid verder uit met de Nieuwe Generatie XD en XF Electric.
DAF vergroot nu wederom zijn aanbod ‘zero emission’ voertuigen. Ditmaal met de nieuwe DAF XB Electric, die perfect geschikt is voor duurzame stedelijke en regionale distributie. Naast 16 en 19 tons uitvoeringen is ook een 12 tons uitvoering met 17,5 inch wielen en slechts één opstaptrede leverbaar. Wielbases beginnen bij 4,2 meter.
De e-motor van de XB Electric levert afhankelijk van de specificatie een nominaal vermogen van 120 of 190 kW en een koppel van respectievelijk 950 en 1.850 Nm nominaal (en 2.600 dan wel 3.500 Nm piek). Voor de laagst mogelijke milieu-impact en de hoogste duurzaamheid gebruikt DAF kobalt- en magnesiumvrije lithium-ijzerfosfaat (LFP – Lithium Ferro Phosphate) batterijen met hoge energiedichtheid. De bruto energieopslagcapaciteit varieert van 141 kWh voor het kleinste pakket batterijpakket tot 282 kWh voor het grootste. De XB Electric trucks hebben een actieradius tot 350 uiterst stille en ‘zero emission’ kilometers; voor ondernemers die actief zijn in de stedelijke en regionale distributie is dat meer dan voldoende.
Snel en langzaam laden
Een bijzonder kenmerk van de nieuwe DAF XB Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de volledig elektrische truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnetwerk; ideaal wanneer de truck aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Snelladen (650 V DC, 150 kW) van de accu’s is ook mogelijk: van 20% tot 80% duurt slechts 40 tot 70 minuten, afhankelijk van de specificaties.
Om klanten optimaal te ondersteunen bij de transitie naar emissieloos wegtransport, biedt DAF een breed scala aan oplaadoplossingen en uitgebreid advies over het plannen van routes en het opladen. Ook geeft DAF speciale trainingen voor chauffeurs om het maximale uit hun elektrische voertuigen te halen.
Uiterst efficiënte PACCAR-motoren
De nieuwe DAF XB is naast de innovatieve, volledig elektrische aandrijflijn leverbaar met 4,5 liter 4-cilinder PACCAR PX-5 en 6,7 liter 6-cilinder PACCAR PX-7 motoren met vermogens van 124 kW (170 pk) tot 227 kW (310 pk). Deze moderne, krachtige motoren ontwikkelen hun maximumkoppel bij lage toerentallen, wat downspeeding mogelijk maakt en zorgt voor een toonaangevende efficiëntie in zijn klasse.
PACCAR PX-5 | 124 kW (170 pk) | 700 Nm | @ 1.100 – 1.700 omw/min |
139 kW (190 pk) | 750 Nm | @ 1.200 – 1.700 omw/min | |
153 kW (210 pk) | 800 Nm | @ 1.300 – 1.700 omw/min | |
PACCAR PX-7 | 167 kW (230 pk) | 900 Nm | @ 900 – 1.800 omw/min |
189 kW (260 pk) | 1.000 Nm | @ 1.000 – 1.700 omw/min | |
212 kW (290 pk) | 1.100 Nm | @ 1.100 – 1.600 omw/min | |
227 kW (310 pk) | 1.200 Nm | @ 1.200 – 1.500 omw/min |
De PACCAR PX-5 en PX-7 motoren zijn klaar voor de toepassing van HVO, waarmee de CO₂-uitstoot met tot wel 90% kan worden verlaagd (‘well-to-wheel’).
Automatische PowerLine-versnellingsbakken
De DAF XB met PX-5 en PX-7 motoren wordt aangeboden in combinatie met een volledig automatische PowerLine-transmissie met 8 versnellingen, met een ideale spreiding van versnellingen. Het wisselen van versnelling zonder onderbreking van het koppel zorgt voor een soepel schakelgedrag én een snelle respons op het gaspedaal. Dat resulteert in het allerhoogste comfort en geweldige rijeigenschappen. Bovendien is manoeuvreren bij lage snelheden erg gemakkelijk dankzij een ‘urge-to-move’ functie waarbij het voertuig langzaam begint te rollen naargelang het rempedaal wordt losgelaten.
Ook zijn voor de DAF XB handgeschakelde transmissies met 6 en 9 versnellingen beschikbaar, net als volautomatische Allison-versnellingsbakken voor specifieke toepassingen.
Opbouwvriendelijkheid
Het uitgebreide aanbod wielbases (tot 6,9 meter) en chassislengtes draagt verder bij aan de hoogste voertuigefficiëntie in zijn klasse: opbouwen van meer dan 9 meter zijn mogelijk. Hierdoor kan altijd de best mogelijke voertuigconfiguratie voor elke taak worden samengesteld. De lage eigengewichten zorgen voor het hoogste laadvermogen en dus een maximaal rendement per kilometer. Bovendien is het chassis van de XB-serie voorzien van een uitgekiend gatenpatroon voor een uitstekende opbouwvriendelijkheid. Speciaal voor veegwagens en kippers zijn nieuwe, vooraf gedefinieerde chassis lay-outs met strategisch gepositioneerde brandstoftanks, uitlaatsystemen, accu’s en luchtketels beschikbaar.
Nieuwe norm op het gebied van veiligheid
De nieuwe DAF XB distributietruck is leverbaar met een reeks geavanceerde hulpsystemen voor de chauffeur, voor eersteklas veiligheid en chauffeurscomfort.
Het AEBS-systeem (Advanced Emergency Braking System) is uitgerust met zowel een radar als een camera, die kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig signaleert (Drive-off Assist). De Event Data Recorder registreert beelden en gegevens wanneer de AEBS-remwaarschuwing is geactiveerd en de DAF Turn Assist waarschuwt indien zich fietsers in de dode hoeken van het voertuig bevinden. De nieuwe DAF Drowsiness Detection beoordeelt de alertheid van de chauffeur en waarschuwt wanneer een pauze nodig is.
Bovendien wordt elke XB geleverd met Speed Limit Recognition, een functie die de chauffeur informeert over de actuele snelheidslimieten, terwijl de passieve Lane Change Assist helpt gevaarlijke manoeuvres te voorkomen door te waarschuwen voor het mogelijk onbedoeld wisselen van rijstrook.
Een uitstekend direct zicht wordt gerealiseerd door de lage positionering van de cabine, de grote voorruit en zijruiten en de lage ruitlijnen. Als optie is een Kerb View Window beschikbaar voor een onbelemmerd zicht op andere weggebruikers aan de bijrijderszijde. Het ranke ontwerp van de nieuwe spiegels zorgt voor een perfecte combinatie van direct en indirect zicht.
Nieuwe norm in chauffeurscomfort
Met de XB bewijst DAF eens te meer zijn uitstekende reputatie als fabrikant van trucks die ook de favoriet van de chauffeur zijn. De comfortabele dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine hebben allemaal perfect geplaatste opstaptreden, wijd openende deuren en een lage cabinepositie. Dat zorgt voor een onovertroffen toegankelijkheid. De comfortabele stoelen zijn voorzien van dezelfde zachte stoffen bekleding zoals die ook wordt toegepast in de DAF XD, XF, XG en XG⁺. Met die serie deelt de Nieuwe Generatie XB ook het hoge niveau van de afwerking, inclusief het nieuwe stuur en het opvallende 12 inch digitale display waarop alle voertuiginformatie in één oogopslag zichtbaar is – en dat de chauffeur naar eigen wens kan configureren.
Bovendien is de nieuwe XB een plezier om mee te rijden. Dankzij het ruime maar tegelijk compacte cabineontwerp, de unieke manoeuvreerbaarheid en de kleine draaicirkel is DAF’s nieuwe distributietruck uiterst lichtvoetig, wat zeer belangrijk is in drukke stadsomgevingen.
XBC voor bouwtoepassingen
DAF introduceert naast de XB serie voor on-road-toepassingen ook de XBC serie, die uitblinkt wanneer het uitdagender wordt, bijvoorbeeld op bouwplaatsen. De XBC heeft een 19 tons chassis en kent een grote bodemvrijheid van 255 millimeter. De oploophoek is maar liefst 25 graden. Ook is de XBC standaard voorzien van een stalen radiateurplaat ter bescherming van de motor en een robuuste, lavagrijze stalen bumper. De nieuwe DAF XB wordt in het vierde kwartaal van 2023 in productie genomen. De nieuwe toonaangevende distributietrucks bieden een op maat gemaakte oplossing voor alle stedelijke en regionale toepassingen. De serie is leverbaar met ultramoderne elektrische ‘zero-emission’-aandrijflijnen, waarmee DAF zijn leiderschap op het gebied van duurzaamheid opnieuw tentoonspreidt. Samen met de nieuwe normen op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort is de DAF XB klaar voor de leefbare stad.
Info – Daf.be