De intrede van een volgende generatie in een bedrijf kan veel veranderen. Luc Nijs startte 35 jaar geleden in het grondwerk. “Ons vader heeft gezorgd dat grondwerken Nijs een goede naam heeft.” Het is echter pas sinds hij een nieuw bedrijf startte met zijn zonen dat er een enorme groei was. “Axel heeft het lef om te gaan voor grotere projecten terwijl Jeroen ons met de voeten op de grond houdt.” Een verhaal over een groeiend familiebedrijf waar een aangename sfeer hangt.
De sfeer overbrengen op papier is niet evident maar de twinkelende ogen van vader Luc, het enthousiasme van Axel en het respect voor de realisaties uit het verleden dat spreekt uit de woorden van Jeroen, zijn veelzeggend. Luc Nijs begon 35 jaar geleden een bedrijf met zijn broers. “We deden voornamelijk landbouwwerken maar ikzelf wilde altijd graag met een graafmachine werken. Ik haalde de eerste graafmachine in huis en legde me toe op particuliere graafwerken. Gedurende 25 jaar leerde ik de kneepjes van het vak en bouwden we een klantenbestand op van zowel particulieren als professionelen. Mijn broers zweren bij landbouwmachines maar voor mij is en blijft een kraan heilig.” Vijf jaar geleden wilde Axel, de jongste zoon van Luc, ook starten met grondwerken. “Er werd toen in alle vriendschap beslist dat mijn broers zouden verdergaan met de landbouwwerken en dat Axel en ik de grondwerken zouden overnemen. Later stapte ook Jeroen, mijn oudste zoon, in het bedrijf waardoor we nu met drie zaakvoerders zijn.”
Zonen nemen het voortouw
Waar de oudste generatie niet meteen op zoek ging naar groei, deed de volgende generatie dat wel. “Het was Axel zijn idee om de grondwerken over te nemen en ik heb dat volledig uit handen gegeven. Zij hadden een andere kijk op het bedrijf en welke richting ze ermee uitwilden. Ik vind dat, wanneer je het als ouder te veel in handen wilt houden, je het risico loopt dat je ter plaatse blijft trappelen. Mijn zonen willen vooruit en dat komt het bedrijf alleen maar ten goede. Kijk al maar naar het gebouw en het terrein waar we nu zitten. Toen dit perceel te koop kwam, had ik nooit de stap durven zetten om zo’n investering te doen. Axel en Jeroen beslisten hier anders over. Het blijkt nu een van de beste investeringen die we ooit deden. Op zo’n moment ben ik ontzettend blij dat ze niet altijd naar hun vader luisteren.”
Axel is automecanicien van opleiding maar is opgegroeid tussen landbouw- en graafmachines. “Het was voor mij een logische stap om te beginnen met grondwerken. Kort daarvoor heb ik even in een garage gewerkt maar werken voor een baas lag mij niet. Ik sleutelde graag aan auto’s maar de interesse verdween. Stilaan zag ik het niet meer als mijn hobby of passie maar gewoon als werk. Als ik dan zag hoe fier en enthousiast ons vader elke dag thuiskwam na een dag kraanwerk, wist ik dat ik op de verkeerde plek zat. Dankzij hem zijn we van kleins af aan opgegroeid met machines en konden we hier al goed mee overweg. Kiezen voor grondwerken was voor mij dus een logische volgende stap. Het feit dat ik dit samen met hem kon doen, maakte de cirkel rond.”
Met de oprichting van Grondwerken Nijs begonnen vader en zoon samen aan een nieuw hoofdstuk. De firma kon rekenen op het bestaande klantenbestand van Luc maar al snel wist Axel ook nieuwe klanten te bereiken. Met meer werven op de agenda, bleek er nood te zijn aan eigen transport. Ook hier kwam er versterking vanuit het familiefront. Jeroen, de oudste zoon van Luc, was op dat moment elders vrachtwagenchauffeur maar aarzelde niet om de firma te vervoegen. “We hebben alle drie ons vrachtwagenrijbewijs maar Axel en ons vader werken liever met hun graafmachines. Ik ben graag op de baan en houd van de afwisseling.”
Wie gepassioneerd is door zijn job en zich goed voelt tussen zijn collega’s, kan letterlijk bergen verzetten.— Luc Nijs, één van de zaakvoerders
Investeren in mensen
Het bedrijf groeide jaar na jaar. Er kwamen afbraak-, riolerings- en omgevingswerken bij en stilaan werden de projecten groter. “We hebben niet echt een specifieke hoofdactiviteit, het gamma is echt heel breed. Dat maakt het vinden van extra kraanmachinisten ook moeilijk. Vandaag breek je een huis af, morgen graaf je een kelder uit en overmorgen moet je een tuin aanleggen. De werken die wij uitvoeren zijn nooit hetzelfde.” Vandaag zit het bedrijf op een scharnierpunt. “Tot nu toe kenden we altijd groei maar het is een grote stap om het volgende niveau te bereiken. Waar we eerst actief waren in de particuliere markt, komen er steeds meer grotere projecten op onze weg. Onze volgende stap is om ook in dit segment een belangrijke speler te worden. Investeren in extra materiaal is de boodschap.” Aanwerven van nieuwe kraanmachinisten en arbeiders gaat hiermee gepaard. Dit kan ruimte creëren waardoor Axel zich meer kan toeleggen op de aanbestedingen en grotere projecten. Axel: “Dat is eigenlijk altijd het plan geweest. Ik zou mij hoofdzakelijk bezighouden met prijsaanvragen en het creëren van opportuniteiten. Enkel in noodgevallen zou ik fungeren als kraanman. Tot nu toe is dat er nog niet van gekomen en draai ik dagelijks mee op de werven.”
“De machinisten en arbeiders die nu in het bedrijf werken, helpen ons elke dag om onze doelen te bereiken. Zij dragen de visie van Grondwerken Nijs uit naar onze klanten en leveren daarbij uitstekend werk. Het is dankzij hen dat wij als bedrijf kunnen groeien.” Je job graag doen, elke dag met evenveel enthousiasme, is voor Luc het belangrijkste. “Het klinkt zo cliché maar bij ons voelt werken niet als werken. Wij hebben de kans om elke dag te doen wat we graag doen. Dat gevoel willen we ook creëren voor onze mensen. Wie gepassioneerd is door zijn job en zich goed voelt tussen zijn collega’s, kan letterlijk bergen verzetten.” Momenteel telt de firma vier werknemers waarvan één iemand opgeleid wordt tot kraanmachinist. “We kozen er bewust voor om iemand volledig van nul op te leiden. Dat is soms makkelijker dan iemand aan te werven die al jaar en dag zijn eigen werkmethodes heeft.”
Jong machinepark
Het machinepark bij Grondwerken Nijs is erg jong, de oudste kraan dateert van 2018. Op het bedrijf vinden we vier kranen, netjes verdeeld over twee merken. Er zijn een Volvo ECR235, Volvo EC160 en twee Hitachi’s. Verder zijn er twee Scania-vrachtwagens en een MAN-truck die voor de dieplader staat om de kranen te vervoeren. Tussen de bergen grond vinden we ook een zeefmachine waarmee ze eigen grond zuiveren. Voor sommige projecten worden er ook machines en vrachtwagens bij gehuurd. “Nu er grotere projecten op de agenda komen, is het soms noodzakelijk om machines bij te huren. Vooral bij aan- en afvoer komen we handen en banden te kort. In de toekomst willen we dit volledig in eigen beheer doen.”
Kranen en vrachtwagens worden altijd nieuw aangekocht en het merk hangt er deels van af voor wie de machine bedoeld is. “De aankoop van een nieuwe machine gebeurt in overleg met degene die er uiteindelijk mee zal werken. Je brengt ongelooflijk veel uren door in de machine, dus het moet echt wel naar je zin zijn.” Het bedrijf heeft een voorkeur voor de merken Hitachi en Volvo. “Zowel met de machines op zich als de verdelers hebben we fijne ervaringen.” De keuze om te investeren in nieuw materiaal is voor Jeroen een bewuste keuze. “Onze vrachtwagens hebben we zo snel mogelijk vervangen door nieuwe exemplaren. We begeven ons continu in het verkeer en leggen veel kilometers af. Iedere stap die we kunnen nemen richting veiliger en milieuvriendelijk verkeer, moeten we nemen.” Ook de zoektocht naar technologie is volop lopende. Axel: “Zo werd op onze grootste graafmachine een gps-systeem geïnstalleerd. Voor grotere projecten is dit dikwijls een vereiste en zonder kwamen we niet in aanmerking. Het helpt ons efficiënter en nauwkeuriger te werken en kan ook voor kleinere werven perfect dienen.”
“Het grootste probleem van een grondwerker is van zijn grond af geraken.” Dagelijks gaat het bedrijf op zoek naar oplossingen om deze grondoverschotten kwijt te geraken maar dit wordt alsmaar moeilijker. Het uitgraven, vervoeren en hergebruiken van grond is geen evidentie meer en wordt aan strenge regels onderworpen. “Ondertussen zien we onze papierwinkel ook dagelijks toenemen: vergunningen, vrachtbonnen, transporttoelatingen, keuringsattesten, enzoverder. Je papierwerk in orde hebben, is ondertussen even belangrijk als het kraanwerk dat je doet. Vroeger deden we dit allemaal zelf, voor en na onze uren op de werf maar dit bleek na een tijdje niet meer haalbaar.” Met de bouw van een nieuwe kantoorruimte, kwam er ook administratieve ondersteuning bij. “Als firma zijn we nu beter bereikbaar en wordt alles sneller opgevolgd.” Naast grondafzet en toenemende paperassen zorgt ook de dagelijkse planning voor uitdagingen. “In het algemeen ben je in de bouwsector van veel factoren afhankelijk: het weer, andere onderaannemers, leveringstermijnen, enzoverder. Als grondwerker is dat niet anders. Hoewel we proberen via een zo efficiënt mogelijke planning te werken, is het toch altijd een verrassing wat de dag ons zal brengen.”