Toen EMS Sweden, de Zweedse Hyundai-agent een foto van een bijzonder aangepaste Hyundai HX235LCR rupsgraafmachine online plaatste, besloten ze contact op te nemen met de operator, Patrik, zodat hij een aantal vragen kon beantwoorden over wat voor soort accessoires en modificaties zichtbaar waren op de foto’s.
Als gevolg van een ongeval in 2011 is graafoperator Patrik vanaf zijn middel verlamd. Begrijpelijk dat het onder deze omstandigheden bijna onmogelijk werd om in zijn graafmachine te stappen en deze te bedienen.
Twijfel en doorzettingsvermogen
Na het ongeluk had Patrik duidelijk twijfels over en hoe hij weer zou kunnen werken. “Ik reed voorheen op een bosbouwmachine, maar in het bos is het hobbelig en lastig om te rijden. Mijn broer reed op een graafmachine en zei “natuurlijk kan je dat”. En met wat vriendelijke druk van mijn broer en heel veel doorzettingsvermogen is het gelukt.
Na zijn ziekteverlof had Patrik een eerste gesprek met het arbeidsbureau en kreeg een baan aangeboden bij de receptie. “Daarvoor ben ik waarschijnlijk niet sociaal aangepast”, zegt hij met een glimlach. Een andere optie was om financiële steun te krijgen om een machine te kunnen aanpassen. Het duurde bijna anderhalf jaar voordat de financiële steun werd toegekend en de eerste machine klaar was.
“Toen ik overstapte naar mijn huidige Hyundai verliep de financiering en alles veel soepeler. Toen duurde het proces nog maar een paar maanden en hadden we de oplossingen nog verder verfijnd”, voegt Patrik toe.
Aanpassen van de HX235 LCR
Nadat Patrik contact had opgenomen met zijn plaatselijke Zweedse Hyundai CE-dealer, Orsa Maskin, overviel hij verkoopdirecteur Magnus Bruce, met de vraag of ze een lift konden monteren aan een 24-tons Hyundai HX235 LCR rupsgraafmachine.
Magnus Bruce, productmanager bij Orsa Maskin: “Dat was een vraag die we nog niet eerder hadden gekregen, maar vanwege Patrik’s situatie begonnen we meteen na te denken hoe zo’n graafmachinelift dan zou werken. Op zoek naar soortgelijke projecten online vonden we dat er nauwelijks of helemaal geen informatie te vinden was, dus besloten we om zelf een oplossing te tekenen en te ontwerpen. We huurden een bedrijf in dat onze ideeën in 3D simuleerde. Deze ontwerpstap was van groot belang voor het visualiseren van onze ideeën en het vroegtijdig vaststellen van mogelijke probleemgebieden. Zoals vaak het geval is, moesten we ons ontwerp nog meer aanpassen en wijzigen naarmate het project vorderde.”
“We hebben een elektrische lift gebouwd om Patrik in de machine te helpen. In de cabine hebben we de pedalen verwijderd en die vervangen door het bedieningssysteem van Engcon. De cabinestoel is voorzien van een vierpuntsgordel, zodat Patrik op z’n plek blijft als de machine schuin staat. Aan de buitenzijde zijn de tankaansluitingen en andere zaken aangepast voor gemakkelijkere toegang en wisseling van aanbouwdelen.”
Patrik voegt toe: “Daarnaast zijn er sprinklers geïnstalleerd; als er brand uitbreekt, heb ik meer tijd nodig om eruit te komen. Maar het belangrijkste onderdeel bij verlammingen is een goede stoel. Anders bestaat de kans van drukwonden als je de stoel niet voelt. Alles in de machine werkt nu heel erg goed.”
Alles kan
“Orsa Maskin heeft me echt van de straat geplukt en weer in de cabine gezet. Ik denk echt dat er meer operatoren in soortgelijke omstandigheden zijn die zouden willen blijven rijden als ze wisten dat dit soort oplossingen mogelijk zijn,” aldus Patrik Magnus vervolgt: “Toen ik aan dit project begon, was ik verbaasd hoe weinig informatie ik kon vinden. Ik weet zeker dat er meer operatoren zoals Patrik moeten zijn. Ik ben blij dat we hem terug in zijn machine hebben kunnen helpen, zodat hij het werk kan doen waar hij van houdt.”
Patrik concludeert: “Dit laat zien dat alles mogelijk is, als je maar de wil hebt.”
“Dit laat zien dat alles mogelijk is, als je maar de wil hebt.”