Volvo Construction Equipment bevestigde tijdens de Volvo Days editie 2022 opnieuw het engagement richting duurzaamheid. Elektromobiliteit moet daarin het speerpunt worden. Dat kon niet beter geïllustreerd worden door de lancering van de 22-tons EC230 Electric, maar ook bij de andere modellen viel er veel nieuws te rapen.
EC230 Electric
Zijn we al zover dat elektrische graafmachines zelfs in dit segment de eerste keuze worden? Neen, daarvoor is het wellicht nog net iets te vroeg. De lancering van de EC 230 Electric is nog niet gepland voor de brede markt, wel wordt de machine proefmachine momenteel al ingezet bij een klant in Noorwegen. De bedoeling is om de machine vanaf 2023 op specifieke markten te lanceren.
De EC 230 werd ontwikkeld met de conventionele EC 220 E in het achterhoofd. Gebruikers zullen merken dat veel eigenschappen, zoals de afmetingen, de mogelijke uitrustingsstukken en de technische prestaties, dezelfde zijn voor beide machines. Zo is het elektro-hydraulisch systeem en de hydraulische pompen dezelfde bij beide modellen. Dankzij de installatie van de accu’s, die 2 ton extra opleveren, is het tegengewicht achteraan lichter geworden, zonder dat ingeboet werd op het evenwicht van de machine of de gewichtsverdeling.
De dieselmotor van de EC 220 E wordt vervangen door 4 accupacks met een gecombineerd vermogen van 264 kW, waardoor de graafmachine een werktijd heeft van 4 tot 5 uur, uiteraard afhankelijk van de intensiteit waarmee de machine gebruikt wordt. Omdat de hydropompen niet rechtstreeks aangedreven worden door een elektromotor, wordt er ook geen elektriciteit verbruikt als de operator niet met de machine aan de slag is. Gebruikers hoeven zich overigens geen zorgen te maken over de kwaliteit van de lithium-Ion batterijen, want zij werden getest door Volvo Trucks op hun performantie. Het batterijbeheersysteem werd vervolgens netjes in functie van de toepassing geoptimaliseerd, zo kwam er een temperatuurscontrole om de temperatuur van de batterij -wat mee de basis vormt voor diens efficiëntie- voortdurend te controleren. Wie toch graag nog wat meer zekerheid heeft over de mogelijke werkduur, kan ook een optioneel extern powerpack verkrijgen. Daarmee kan de machine eender waar van energie voorzien worden.
Met zijn 264 kW voor 22 ton kan deze machine in principe alles wat een conventionele machine in deze categorie kan, met eenzelfde graafkracht en dezelfde hefcapaciteit. Dat dit bij veel lagere geluidsniveau gebeurt -de fabrikant maakt zich sterk dat de geluidsdruk gehalveerd wordt- en dat de uitstoot gereduceerd wordt maakt dit een zeer boeiende machine om van nabij te volgen de komende maanden en jaren.
Wat de compacte machines betreft zit Volvo overigens al prima gepositioneerd, met een compleet gamma graafmachines en wielladers. Enkele voorbeelden vormen de elektrische ECR 25, de L25 en de eerder gelanceerde L20 met capaciteit van 5 ton. Tijdens de Volvo Days kwamen daar nog 2 types bij: de elektrische uitvoeringen van de ECR 18 en EC 18E. Het bedrijf gaf overigens aan dat het tegen 2030 35% van haar machines full-electric en dus emissievrij wil uitvoeren.
L350 H2 wiellader
De L350 H2 wordt het werkpaard onder de wielladers, met een aantal innovaties die erop gericht zijn om de productiviteit te verhogen, het brandstofverbruik te verlagen en de onderhoudskosten te verlagen. Zo wordt er gewerkt met een hogere hydraulische druk, wat leidt tot 10% snellere werkcycli en een hogere productiviteit. De hogere druk leidt overigens niet tot meer brandstofverbruik, want er is een aanzienlijke compensatie dankzij nieuwe hef- en stortcilinders.
De nieuwe transmissie beschikt voorts over nieuwe assen en reductoren die de facto een OptiShift transmissie van de derde generatie creëren. Deze technologie is al ingezet op de laders van het gamma, van de L110H2 tot en met de L260H2 en heeft ondertussen dus zijn deugdelijkheid bewezen. Als interessante toevoegingen vermelden we nog de automatische remfunctie bij het achteruitrijden en een koppelomvormer met directe aandrijving. Samen met een slimme afkoppeling van de brandstoftoevoer, leidt dit tot een verhoging van het brandstofrendement tot 15%. Die efficiëntie kan verder verhoogd worden door een geoptimaliseerde schakelstrategie en de nieuwe omvormer. Dit levert een hoger vermogen dat op zijn beurt tot 22% meer trekkracht kan leiden, afhankelijk van de gekozen versnelling en de snelheid van de machine.
Volvo Construction Equipment had ook ‘onderhoud’ met rood aangestipt voor deze update van de L 350 H2. De bijgewerkte versie zou over langere onderhoudsintervallen moeten beschikken, met een verdubbeling tot 1.000 uur voor de motor en 4.000 uur voor het verversen van de olie. Dit is onder meer te danken aan de standaard gemonteerde koelers met filtering.
Innovatie voorop
De Load Assist toepassing, toegankelijk via het Volvo Co-Pilot scherm in de cabine, verhoogt de efficiëntie en beschikbaarheid van de lader door verschillende gegevens te centraliseren. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het optionele TPMS-bandencontrolesysteem, dat via Load Assist kan gemonitord worden. De bandenspanning en -temperatuur kan dus vanuit de cabine geverifieerd worden, wat de gebruiker helpt om de levensduur van de banden te verlengen en brandstof te besparen. Dankzij het geïntegreerde weegsysteem kunnen machinisten de lading van de laadbakken en de aard van het materiaal dat wordt vervoerd of geladen, controleren en in real time tonnagedoelen instellen. De toepassing Operator Coaching Advanced helpt machinisten dan weer om het volledige potentieel van de machine te benutten door realtime informatie te verstrekken, zodat machinisten met een optimale productiviteit en brandstofzuinigheid kunnen werken en de slijtage van de machine kunnen beperken. Ook productiviteitsrapporten dragen verder bij om de machine efficiënt in te zetten.