Het einde van een tijdperk na 220 gebouwde modellen – de productie van een van Liebherr’s meest succesvolle rupskranen wordt stopgezet. De laatste LR 1600/2, die vooral werd ontworpen en gebruikt voor windenergie-opdrachten, werd eind oktober geleverd. Zijn opvolger is de LR 1700-1.0, die Liebherr in juni 2021 lanceerde en die nu al over de hele wereld zeer populair is geworden als de nieuwe standaard in het segment rupskranen voor windenergie.
De 600 ton zware LR 1600/2 rupskraan wordt uit het rupskraanportfolio van Liebherr gehaald. In een periode van bijna 13 jaar zijn er 223 van gebouwd en aan klanten geleverd. Zijn opvolger is al gelanceerd in de vorm van de LR 1700-1.0.
LR 1600/2 groot volume windenergiekraan
De LR 1600/2 werd oorspronkelijk ontworpen als een kraan voor windenergie en de eerste werd in de zomer van 2008 geleverd. Naast de standaardversie werd gedurende tien jaar ook een versie met smalle rupsen, bekend als de LR 1600/2-W, met succes op de markt gebracht. Het belangrijkste kenmerk van deze versie was het feit dat ze aanzienlijk gemakkelijker over smalle rupsbanden in windmolenparken kon rijden dan de standaardversie. De smalspoorversie maakte ongeveer een kwart uit van al deze kranen die wereldwijd in gebruik waren.
In eerste instantie werd de LR 1600/2 geleverd in de SL4DFB configuratie, ontworpen voor windturbines met een naafhoogte van 130 tot 135 meter. In deze configuratie had de kraan een hoofdgiek van 138 meter en een vaste jib van 12 meter. Dit was de maatstaf voor turbines met een naafhoogte van 135 meter. In de daaropvolgende jaren nam de omvang van windturbines echter drastisch toe tot een naafhoogte van 150 meter of meer. Dit veranderde de eisen voor de kraan, die de ontwerpers bij Liebherr op de voet volgden. De hefvermogens en hijshoogtes van de gieksystemen werden voortdurend aangepast met de SL10- en SL13-versies, die beide een vaste plaats op de markt kregen. Deze gieken stelden de kraan in staat windturbines met een naafhoogte van 150 meter te hanteren.
De LR 1600/2 werd echter niet alleen gebruikt voor windenergie, maar ook in de industrie en voor infrastructuurprojecten, kort nadat het eerste exemplaar aan de klant was geleverd. Vaak uitgerust met een ballastwagen of hangende ballast, maakte de 600 ton kraan indruk op de gebruikers met zijn hijscapaciteit. In de loop der jaren onthulde Liebherr meer innovaties voor zijn rupskraanportfolio, zoals de B2-geleider en de VarioTray voor hangende ballast, waarmee het ingewikkelde stapelen en ontstapelen van ballastplaten overbodig wordt door eenvoudig een hele ballastpallet los te koppelen.
Opvolger staat klaar
Eind oktober wordt de laatste LR 1600/2 afgeleverd bij van Adrighem in Nederland. Zijn opvolger is echter al op de markt in de vorm van de LR 1700-1.0. De eerste daarvan werd in juni 2021 geleverd. De nieuwe 700 tons kraan voldoet aan de nieuwe eisen waaraan de LR 1600/2 niet meer kon voldoen. Nieuwe windturbines met een naafhoogte van 165 meter, waarbij lasten van meer dan 100 ton naar deze hoogte moeten worden gehesen, zijn uitdagingen waarop Liebherr heeft gereageerd met zijn nieuwe LR 1700-1.0. Hij is duidelijk krachtiger dan zijn voorganger en komt in sommige belastingsgevallen zelfs in de buurt van de LR 1750/2
Bron – Liebherr