Wijlen Willy Haesaert uit Nevele was een groots en bekend grondwerker. Hij maakte al naam en faam in de jaren 70, toen nog hoofdzakelijk met de landbouwwerken die men uitvoerde. Naarmate de jaren 80 vorderden namen de grondwerkzaamheden hier de overhand. Om eind de jaren 80 volledig over te schakelen op grond-, private en openbare wegeniswerken.
Naast het loonwerk werd vanaf de jaren 70 ook al wat grondverzet gedaan. Allereerst met een opbouwkraan op een tractor maar al snel volgde een getrokken Delvano graafmachine, de eerste van in totaal drie zo’n dergelijke kranen. Een eerste zelfrijder werd aangekocht bij Atlas Geraardsbergen, een Atlas 1302 bandenkraan. De eerste van de vele Atlas graafmachines die zouden volgen. De eerste graafmachine op rupsbanden was trouwens, eveneens een Atlas 1302.
Op hun top had men ten huize Haesaert maar liefst zo’n 13-tal graafmachines ter beschikking, uiteenlopend van 4-ton tot zo’n 25-ton. Naast de vele Atlassen , zagen we tussendoor ook nog twee Kato graafmachines verschijnen en een FAI en enkele IHI’s. Maar de twee opvallendste graafmachines kwamen er in 2006. Namelijk tweemaal een 25-ton Terex TC 225 LC. De eerste Terex kwam er in 2006 ter vervanging van de Atlas 1504 LC. Deze beviel hen zo goed, dat nog geen twee maanden later al een tweede Terex op de koer stond.
Op enkele M.A.N trucks na, was Mercedes-Benz was hier zo wat de hofleverancier betreft de vrachtwagens. In de beginjaren van de grondwerken was men dan ook kind aan huis bij firma De Brabandere, waar ze ook hun kipopleggers van het merk Langendorf wist te bemachtigen, daarna kocht men aan bij de firma Schoutteet uit Roksem. Tussendoor werd er ook nog wel eens een OVA oplegger aangekocht.
Men heeft vaak grote en prestigieuze werken uitgevoerd. Zoals bijvoorbeeld in 2008 het kasteeldomein De Spijker te Sint-Kruis onder handen nemen. Ook al veel vroeger, denk daarbij begin jaren 90. Toen was men aanwezig bij onder andere het plaatsen van de graanterminals voor Euro Silo NV in Gent. Waarbij men de voorafgaande grondwerkzaamheden mocht uitvoeren voor het plaatsen van de silo’s. Nog een veel grotere en bekendere werf, was het meehelpen plaatsen van de hogedruk gaspijpleiding Zeebrugge – Brakel in onderaanneming voor de firma Denys uit Wondelgem.
Naarmate de jaren 90 aanbraken, namen de openbare wegeniswerken de overhand. Maar men voerde daarnaast natuurlijk nog heel wat grondwerkzaamheden voor particulieren uit. Zoals het graven van waterputten, het aanleggen van taluds, grote grondwerken voor tuinen,… Maar ook het graven van funderingen heeft men maar liefst zo’n 40 jaar uitgevoerd in opdracht van Schrijvers Bouwteam en andere bouwfirma’s uit de buurt. Voor dit alles deed men vaak beroep op hun eerste knecht Marnix Everaerd, hij was er een echte allrounder. Hij was dan ook als buurjongetje al aanwezig op het bedrijf vanaf het eerste uur. Hiervoor werd hij ook gelauwerd in 2004 met een gouden horloge.
Tijdens de wintermaanden stond men sedert 1987 ook ten dienste van de bevolking, dit voor het strooien van strooizout in opdracht van Wegen –en Verkeer district Eeklo.
In 1994 had men ook veel bekijks met de truckersrun, ten voordele van mindervalide mensen op Durmen kermis, georganiseerd door Café De Oude Smisse in Merendree. Waarbij men toch heel wat prijzen wist weg te kapen zoals ; het meeste voertuigen, de speciaalste voertuigen en de langste combinatie.
Ook de zonen Wouter en Wim kwamen mee in de zaak. In 2010 werd het bedrijf overgelaten aan een derde omdat Willy in pensioen ging. Kort daarna is Willy plots overleden. Zowel Wim, alsook Wouter kan je tegenwoordig wel nog terugvinden in de wegeniswerken. Wim als projectleider bij Ond. Vindevogel NV en Wouter als calculator bij Willemen Infra nv, het vroeger Aswebo.
Grondwerkzaamheden, het is een microbe die je niet zomaar loslaat.
Tekst & Beeld: deoudedoos.be