Cat vernieuwt de populaire D6-dozer . Behalve een volautomatische PowerShift aandrijflijn met 4 versnellingen is er ook de mogelijkheid een volledig elektrische aandrijving te kiezen. Hiermee is de D6XE de eerste elektrisch aangedreven dozer met het elevated sprocket design. De elektrische aandrijving zorgt voor een brandstofbesparing van 35% en een grotere wendbaarheid tegenover de voorgaande D6T met 3 versnellingen.
Constant vermogen naar de bodem, continue voortstuwing en een grotere wendbaarheid betekenen kortere cyclustijden, zodat een elektrische aandrijving de beste keuze wordt om de hoogste productiviteit en brandstofzuinigheid te bereiken. De volautomatische transmissie met 4 versnellingen is goed voor 20% minder brandstofverbruik. De volautomatische D6 beperkt tijdelijke onderbrekingen in de aandrijving, zoals bij de traditionele machine wanneer deze schakelt, zodat over de volledige voortstuwing meer momentum en trekkracht gehandhaafd blijven. De technici van Caterpillar ontworpen de Autoshift voor het volledige werkbereik. Vermogen naar de bodem en brandstofverbruik zijn dan ook voor een groter percentage van de tijd geoptimaliseerd.
De nieuwe D6 is in de cabine voorzien van een nieuwe touchscreen van 254 mm, die werkt als een smartphone. Hierdoor kan de bediening snel opgepikt worden. Standaard is ook Cat GRADE 3D ingebouwd. AutoCarry™ is toegevoegd aan GRADE met 3D om het heffen van het blad te automatiseren om de gewenste bladbelasting te behouden, waardoor de belasting consistenter wordt en de rupsen minder snel doorslippen. Daarnaast is ook Slope Indicate standaard geïntegreerd.
Door het nieuwe ontwerp, met aangepaste onderdelen en langere onderhoudsintervallen, worden service- en onderhoudskosten met 12% verlaagd.
De D6/D6 XE is verkrijgbaar in VPAT- of duwarmconfiguraties met standaardonderwagen of onderwagen met lage bodemdruk (LGP: Low Ground Pressure). De machine kan met diverse bladtypen, rupsbreedten en uitrustingsstukken achter worden geoptimaliseerd voor de belangrijkste typen werkzaamheden. Een optioneel opklapbaar VPAT-blad, in combinatie met een rups van 660 mm, biedt een transportbreedte van minder dan 3 m.