Doosan Construction Equipment heeft een nieuwe versie van de 30-tons knikdumper DA30 op de markt gebracht. De belangrijkste wijziging is de ophanging van de DA30 die nu uit een zelfnivellerende luchtvering bestaat die schokken veel beter opvangt; vooral als er met een lege knikdumper wordt gereden. De andere wijzigingen zijn gericht op het verhogen van het comfort en het bedieningsgemak voor de bestuurder, maar er zijn ook enkele wijzigingen in de aandrijving en de elektrische installatie.
Een belangrijke comfortverbetering in de nieuwe versie van de DA30 is de standard Grammer Actimo XXL stoel die een eigen onafhankelijke pneumatische en schaarophanging heeft die lage frequenties goed opvangt. Maar de Grammer-stoel is niet de enige wijziging in de ultramoderne cabine van de DA30. De cabine is opnieuw ontworpen voor meer comfort en een betere ergonomie voor de bestuurder. Het dashboard heeft een geheel nieuwe lay-out gekregen en is nu van eenvoudig te reinigen, zacht aanvoelende materialen gemaakt. Het dashboard heeft nu ook een nieuw fraai afgewerkt display.
De cabine biedt nieuwe functies voor meer veiligheid en betere prestaties met een nieuw bedieningspaneel met stroomuitschakelaar en een LED indicatielicht dat aangeeft wanneer de stroomschakelaar veilig uitgeschakeld kan worden. Tot de overige voorzieningen behoren een nieuwe gebruiksvriendelijke hendel voor de retarder; een nauwkeuriger, gevoeliger en krachtiger remsysteem; een extra handgreep rechts; een USB-lader en een 12/24 volt stopcontact, plus handige opbergmogelijkheden en elektrisch verstelbare spiegels.
Buiten de cabine is rondom een reling aanwezig voor een grotere veiligheid bij het schoonmaken of andere werkzaamheden rond de cabine. Doosan heeft ook een hoofdschakelaar met een nieuwe positie en uitvoering geïntroduceerd.
Met deze nieuwe voorzieningen zet Doosan een unieke standaard in laadvermogen, brandstofverbruik, bedieningsgemak en comfort, in combinatie met een hogere betrouwbaarheid, langere levensduur en lagere onderhoudskosten.
De DA30 beschikt, net als alle Doosan-knikdumpers, over een scharnierpunt achter de draairing voor een gelijke gewichtsverdeling op de vooras, zelfs als de achterzijde maximaal is uitgedraaid. Samen met de vrij draaiende tandemachteras zorgt dit voor een gelijke gewichtsverdeling over alle wielen, permanent grondcontact op de zes wielen, een gelijke vermogensverdeling en uitstekende prestaties op ruw terrein.
De Doosan DA30 wordt aangedreven door een Scania DC9 dieselmotor van 276 kW (370 pk), die aan de Stage IV/Tier 4 Final emissievoorschriften voldoet door het gebruik van selectieve katalytische reductie (SCR) en uitlaatgasrecirculatie (EGR). De Doosan knikdumpers hebben geen roetfilter nodig om aan de Stage IV/Tier 4 Final emissievoorschriften te voldoen.