De nieuwe rupsmobiele Keestrack R3e werd tijdens de Intermat in Parijs gepresenteerd en is nu officieel bekroond met de Red Dot Award 2018 design prijs in de categorie industriële uitrustingen, machines en automatisering Op maandag 9 juli werd de award overhandigd aan de Keestrack delegatie op het Red Dot Award Gala in Essen Duitsland.
Naast het visueel aantrekkelijke ontwerp hebben de ontwerpers ook innoverende ideeën op het vlak van bediening en werkveiligheid geïntroduceerd en meerfasige productiestappen en een volledig hybride, toekomstgerichte aandrijving geïntegreerd in een compact en uiterst mobiel machineconcept.
Het project onder leiding van CEO Kees Hoogendoorn heeft sinds de eerste ontwerpschetsen en dimensioneringsstudies, via het op de vakbeurs Bauma 2016 voorgestelde 1:20-schaalmodel, tot aan de uitgebreide prototypetests vanaf de zomer van 2017 zo’n twee jaar in beslag genomen. De bouw- en productiespecialisten van de Oostenrijkse vestiging Keestrack Engineering GmbH en van de productieafdeling in het Tsjechische Sternberk kregen bovendien ondersteuning van de industriële ontwerpers van het gerenommeerde Oostenrijkse bureau RDD Design Network. Met het ontwerp van de Keestrack R3e sleept RDD Design Network reeds voor de 9e keer een Red Dot Award in de wacht – waarvan drie voor steenverwerkingsproducten.
Het opmerkelijke ontwerp van de Keestrack R3e wordt, naast de kenmerkende ‘boemerang’ aan beide zijden (sinds twee jaar deel van het Keestrack-logo), vooral gekenmerkt door de grote karosseriepanelen uit moderne composietmaterialen. Met hun lichte maar bijzonder robuuste uitvoering voldoen ze aan hoge eisen voor dagelijks gebruik op de bouwplaats. Dankzij de eenvoudig en breed opende beschermingskappen en deuren zijn de onderliggende machine- en aandrijfcomponenten eenvoudig toegankelijk, waardoor bediening en dagelijks onderhoud van de 250 t/h-breker worden geoptimaliseerd.
Een andere grote uitdaging bestond uit de integratie van de volledig hybride, elektrische aandrijving zonder het bedrijfsgewicht en de transportafmetingen – van doorslaggevend belang in de 30-tons klasse – te beïnvloeden. Ondanks de geïntegreerde 300 kVA-generator en de twee elektromotoren die instaan voor de volledig elektrische aandrijving van alle machinecomponenten, gevoed door de interne dieselmotor of door netstroom, weegt de Keestrack R3e zelfs bij volledige uitrusting slechts 32 ton. Deze uitrusting omvat naast een actieve voorzeef en een magneetscheider ook een performante eendeks nazeef van 4,4 m² met hercirculatie van de overmaatse fractie om de efficiënte productie van een hoogwaardig eindgranulaat te verzekeren.