Hyundai Construction Equipment lanceert de HX130 LCR. Het is het derde graafmachinemodel met compacte zwenkstraal in de HX-serie en binnen deze serie is dit het 15de uitgebrachte model. Deze 13 tonner is eveneens verkrijgbaar in een tweede standaardconfiguratie, de HX130 LCRD, die met een dozerblad is uitgerust.
De HX130 LCR vult met zijn gewichtsklasse en compacte zwenkstraal een leemte in de graafmachines van Hyundai in.
Vermogen en prestaties
De HX130 LCR graafmachine wordt aangedreven door een Perkins 854F dieselmotor van 73,6 pk (55 kW) die voldoet aan Tier 4 final normen. De motor is enkel uitgerust met een dieselpartikelfilter (DPF), en werkt zonder SCR. Aldus moet geen AdBlue getankt worden.
Het LCR-model heeft een standaard bedrijfsgewicht van 12.700 kg, terwijl dit van het LCRD-model 13.560 kg is. De machine heeft een maximale graafdiepte van 5,57 m, een maximaal graafbereik van 8,22 m en een graafkracht van 10.369 kgf. De HL130 LCR graafmachine is uitgerust met een standaardbak met een inhoud van 0,59 m³ en een breedte van 1,03 m.
Volgens Hyundai combineert de HX130 LCR vermogen, prestaties, gebruiksgemak, onderhoudsgemak en talrijke veiligheidsvoorzieningen. Uiteraard is de machines uitgerust met dezelfde geavanceerde functies als de andere modellen uit de serie, zoals onder andere het 8 inch (20,3 cm) interactieve, instelbare dashboardmonitor met touchscreen in de cabine.
Het scherm bevat optioneel het exclusieve Hyundai AAVM-systeem (Advanced Around View Monitoring) voor een virtueel 360°-surroundbeeld van de werkomgeving. Inbegrepen in dit systeem is de IMOD-functie (Intelligent Moving Object Detection) waarmee de werkomgeving van de machine op voorwerpen wordt gescand en de machinist wordt gewaarschuwd voor obstakels op minder dan 5 meter van de machine.
Verbeterd brandstofverbruik, geavanceerde hydraulica
De nieuwste motortechnologieën, een efficiënter verticaal gestapeld koelontwerp, een efficiënte elektronische ventilatorkoppeling en innovaties van het hydraulische systeem van de Hyundai HX-serie graafmachines dragen volgens Hyundai bij tot een algehele verbetering van de brandstofefficiëntie met 9 procent in vergelijking met voorgaande modellen.
Het geavanceerde hydraulische systeem van de HX-serie omvat een innovatieve ‘Boom Float’-modus voor betere hellingshoekregeling, ‘Fine Swing’-modus voor verbeterde lastregeling tijdens het zwenken en tot 13 procent snellere cyclussnelheden dan eerdere modellen.
De HX130 LCR is eveneens uitgerust met IPC (Intelligent Power Control). Het impliceert computerondersteunde vermogensoptimalisatie op basis van de belasting en ‘Eco Breaker’-modus voor een selecteerbare pompstroming en een verbeterd brandstofverbruik bij het werken met de hydraulische sloophamers en vele andere Hyundai uitrustingsstukken.
De combinatie van snellere cyclustijden en meer vermogen kan naar verluidt resulteren in een productiviteitsverbetering van 5 procent.
Ook met tweedelige giek verkrijgbaar
Met deze optionele tweedelige giek is het mogelijk om met een groter bereik te werken en tegelijk te profiteren van de voordelen van een kleinere zwenkstraal vooraan. Een ideale oplossing wanneer in kleine ruimtes moet gewerkt worden, zoals bij wegenaanleg, aanleg van nutsvoorzieningen, ….
Bij de machine is het draaimechanisme aan de onderkant van de standaardgiek gemonteerd ter bescherming tegen vervuiling en beschadiging.
Tekst: Luc Vande Ginste